Full version: Elbolagen
Tessa
Läste på aftonbladet om elbolagen och deras priser, har för mej jag såg ett inlägg här också om att dom tar ut föör stora avgifter,
E d nåpn som har koll på allt detta o kan förklara?

Förstår ingenting av detta förutom att elräkningen att den har blivit högre sen ja flyttade hemifrån för bara 1 år sen tongue.gif
kristerh
Det mesta du betalar är skatter, moms och skatt på momsen wacko.gif skatten är dessutom höjd från årsskiftet, sedan har du själva elpriset, det kan du påverka genom att välja el leverantör, sedan har du överföringspriset som den som äger näten tar ut för att du skall få din el, den kan du aldrig välja bort, har du tex vattenfall så har du kvar dem så länge du bor kvar på din adress.
krister
Tessa
Okej, så d e skatterna.. '
hade ca 1000-1200 i elräkning innan nu understiger den inte 1500 längre :/ har iof vart kallare och mörkare så man användt mer el, men känns som en superaggresiv höjning
Mia, zon 3
Det har tillkommit en elcertifikatsavgift på senare tid också. Det är inte heller något du kan välja bort.
kiki
Idag har vi installerat en braskamin. Sug på den, Sydkraft.
Mia, zon 3
Så ska det låta - förnyelsebara källor är helt klart bäst ur miljösynpunkt! Så det är inte bara ur elavbrottssynpunkt man borde se över sin situation... Ska själv installera gammal hederlig gjutjärnsspis i köket när vi renoverar, och bergvärme är kanonbra! (även om cirkulationspumpen visst behöver lite el, då....)
kiki
Vi hade elavbrott i tre dagar, inte så farligt länge egentligen, men det blev kallt! Grannen eldade i sin kasett och hade 24 grader... *burr* sa vi och övergav våra 14 för varmare nejder inne i stan... Men nu kan vi också elda, och få lite värme av det. Tills det blir skatt på det med.
kristerh
CITAT (kiki @ 02-02-2005, 13:31)
Men nu kan vi också elda, och få lite värme av det. Tills det blir skatt på det med.

Det är nog bara en tidsfråga wink.gif
nån frivillig som kan tipsa finansministern?
krister
kiki
Scchhhhh ! Han är väl inte medlem här, va? *gömmer sig*

Men allvarligt talat så har det väl pratats om en beskattning av t ex ved/pelletseldning pga koldioxiden i "avgaserna". Eller något liknande.
kristerh
CITAT (kiki @ 02-02-2005, 13:46)
Scchhhhh ! Han är väl inte medlem här, va? *gömmer sig*

Men allvarligt talat så har det väl pratats om en beskattning av t ex ved/pelletseldning pga koldioxiden i "avgaserna". Eller något liknande.

Vad jag vet har det talats om i vissa kommuner att det skulle förbjudas att
eldas med ved odyl i tätbebyggda områden pga "röken"
kan det vara så att det är skatteintäkterna de är ute efter och börjar tala om förbud som ett första steg, sedan kanske man skulle få betala nån slags licensavg för att få elda sleep.gif wink.gif
(det sista var en vild gissning) biggrin.gif
krister
kiki
CITAT (kristerh @ 02-02-2005, 13:55)
kan det vara så att det är skatteintäkterna de är ute efter och börjar tala om förbud som ett första steg, sedan kanske man skulle få betala nån slags licensavg för att få elda sleep.gif wink.gif
(det sista var en vild gissning) biggrin.gif
krister

Jobbar du på nå'n motion eller gissar du väääldigt bra? Låter skrämmande rimligt tycker jag. Tur man än så länge bor lite avsides i bygden...
Mia, zon 3
CITAT (kiki @ 02-02-2005, 13:46)

Ja - vilka idéer, va?!!

Vad jag har hört (utan att veta om det stämmer) så bidrar inte förnyelsebara bränslen med mer koldioxid vid förbränning än de skulle gjort om de "stått och dött i skogen", eller vad det handlar om. Den koldioxiden ingår liksom i kretsloppet redan, till skillnad från den som frigörs vid eldning av fossila bränslen - den har ju varit "ur spel" i miljontals år. Som sagt - vet inte om det stämmer, men det klingar logiskt i mina öron....

Glömde nämna vår kära kakelugn förut - den höll oss varma de ca 35 timmar vi var strömlösa. wub.gif
kiki
Men är det inte lite att ta i att kalla ved för ett förnyelsebart bränsle? Det blir ju ändå biprodukter av röken som kanske inte alltid är så bra. Självklart minde illa än oljeeldning (jisse vilket svårskrivet ord det var...). Men å andra sidan så kan man ju inte påstå att el som kanske kommer från stenkolsverk i Polen är miljövänligare. Hur som helst så skulle jag bra gärna vilja elda mig varm när jag är hemma sjuk idag--- men killarna som installerade den sa tt om vi skulle provtrycka den skulle vi göra det innan vi började elda i den. God knows why, men lydig som man är, så...
Mia, zon 3
Jo, ved är definitivt ett förnyelsebart bränsle. Det blir säkert vissa andra biprodukter av röken, men koldioxiden var det ju som var i "beskattnings-zonen".
gammelnalle
Så vitt jag vet är det inte FÖRBJUDET med vedeldning i någon kommun (RÄTTA MIG GÄRNA!!) men en hel del restriktioner.

En del kommuner har kommit långt bl.a. EKSJÖ.

Här kommer några länkar så ni ser vad det egentligen handlar om:

Vedeldning
Störs Dina grannar av Din vedeldning?Om Du eldar så att Dina grannar störs kan Miljö- och hälsoskyddsnämnden besluta om förbud eller begränsning av Din eldning.

här hittade jag detta

och hur man jobbar i Staffanstorp

men varje kommun har nog sina egna förbehåll.

Men de flesta verkar ha ung så här:

I tättbebyggt område skall en godkänd vedpanna eldas mot akumulatortank.
Grannarna får icke bli störda.
Tessa
Hmm, bor i lägenhet så ja tror många hade blivit arga om jag eldat tongue.gif

bor mitt i skåne o hade tur med stormen iaf.... vart ju för blåsigt för att gåt ut men de enda för oss vart att tele och bredband dog 1 halv dag och att lampor blinkade o tvn flimrade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon