Full version: St Paulor
Pia-Maria
Jag är lite ny i ämnet, men jag har tre st som står i knopp och har så gjort nu i mellan sex till tre veckor, knopparna ser fina ut, de kommer att bli vita, men vad är det för fel att de inte slår ut. de står i nordväst fönster, jag vattnar bara i krukan med ljummet vatten, fönsterbrädet är över ett element. Vad fattas dem? kan nån hjälpa mej med detta?
mekare
jag är tyvärr ingen expert men - kan det vara för kallt? Blommor kan "stanna" i växten då tror jag.
Sulawesii
En av mina Saintpaulior tar superlång tid på sig innan den slår ut från knopp till blomma. Kanske för att den har många lager blomblad.
JoLo
Hejsan!
Kanske står din saint paulia lite för varmt om den står över ett element? De gillar lite svalare (inte kallt), men det borde egentligen inte påverka blomningen så mycket. Och de gillar ljus, men inte direkt sol. Jag har hört att om man har dålig blomning på saint paulia, kan man också prova att strö i en nypa engelskt salt i vattnet, och sen vattna. Men... ska jag vara ärlig har jag aldrig tagit reda på vad engelskt salt är för nåt... Dåligt av mig... Nån som vet? smile.gif
ninnisky
CITAT (JoLo @ 03-02-2005, 20:40)
Men... ska jag vara ärlig har jag aldrig tagit reda på vad engelskt salt är för nåt... Dåligt av mig... Nån som vet? smile.gif

Blev så nyfiken så jag kollade upp. Det lär vara en kolsyrad vattenlösning av salt, även kallad bittervatten eller seidlitzersalt.

Sen är frågan bara den, var man man tag på sånt?? Lösa upp lite koksalt i mineralvatten är nog inte så bra
sad.gif sad.gif wink.gif wink.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon