Full version: Silversalvia
Ullet
Någon som har erfarenhet av Silversalvia salvia argentea? jag såg den i en trädgårdstidning o blev förälskad i dom ludna silvriga bladen, men insåg att jag inte vet något om den. Är den perenn, annuell, bienn? Härdighet till zon vaddå? Var får jag tag i frön? Jord?
Fenja
Läs artikeln om salvia som Sylvia skrivit här på Odla! Jag har sökt på diverse fröfirmor och ingen verkar ha den, den kanske bara finns som planta i handelsträdgård?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Den är bienn , har fantastiska blad , och vill ha upphöjt torrt läge hos oss

sök på Salvia przevalski det är samma sak Gardens North har haft den förr i alla fall
Helen i Piteå Zon 5
Jag har haft turen att mina tidigare frösådder av Silversalvian blommade förra sommaren så att jag kunde ta egna frön. Eftersom dom behöver en liten tid på sig att gro har jag redan frösått dom. Fröna finns att köpa i Konnössörsklubbens katalog också. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p22542.jpg
Ullet
Så om jag förstår er rätt så är den både svår att få tag i o att få att gro? *har jag missat nåt* Ska följa era länkar o ska se om jag får tag i några frön, det vore rätt mäktigt att få tag i några. *blir ju så sugen* wink.gif

Kerstin, den är bienn säger du, måste man så om den eller kan den fröså sig själv?
Helen i Piteå Zon 5
Den är lätt att fröså och jag tror nog att blomsteraffärer som saluför fröer har den i sitt sortiment, tex. Lord Nelson. Jag såg att den planta som blommade hos mig i förra sommaren, (den frösådde jag ju -02), den bildade nya rosetter bredvid "orginalrosetten" så jag får väl se i år hur det blir. Silversalvian kan ju vara lite besvärlig och inte överleva alls utan bete sig som en 1-åring, men den hinner bli stor och fin så den är värd att odla. Eftersom den tar rätt lång tid på sig så kan du försöka hitta frön snart så du kan börja förodla den. Lycka till! / Helen
Ullet
Lord Nelson säger du? *försöker dra mig till minnes vilken affär som har det sortimentet* Du menar att jag inte förlorar nåt på att sätta den nu redan om jag hittar fröer?
Helen i Piteå Zon 5
Har kollat in olika fröfirmor på nätet och det ser inte ut som om Weibulls eller Lord Nelson har just frön av Silversalvia. det enda jag kan komma på just nu är genom Konnässörsklubben (Göteborgs botaniska trädgård) dom har fröna i sin katalog, den kan du beställa gratis. Om du hittar fröer så är det bara att fröså nu så har du egna fina plantor till sommaren. /Helen
JoLo
Jag tror inte silversalvian är så härdig. Hos mig här nere i Skåne klarar den sig ganska bra, men för att vara på den säkra sidan ska man täcka den på vintern. Jag har för mig att den går upp i blom år två, men är inte helt säker. Hittar du frö, så är den jättelätt att fröså, men annars vet jag plantskolor här nere som har den under säsong.
zaaritha
Jag köpte en i vår vanliga handelsträdgård i fjol: den satte jag i söderrabatten och----den blev jättefin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon