carljohan_
Jag satte några papaya och passionsfruktfröer måndagen förra veckan. Jag följde instruktionerna som fanns."Filade" upp ytan lite försiktigt med sandpapper, la dom i vatten i ett dygn. Jordtemperaturen har varit runt 28 grader hela tiden. De har inte grott något ännu. Eller det är två stycken grejer som har grott men jag tror att det var nåt skräp i jorden bara.

Är det normalt att de tar så här lång tid på sig??
Tessa
ingen aning, följer dock tråden för får hem lite olika passions sorter och nån papaya sort i nästa vecka
TeliaNet
CITAT (carljohan_ @ 02-02-2005, 17:04)
Jag satte några papaya och passionsfruktfröer måndagen förra veckan. Jag följde instruktionerna som fanns."Filade" upp ytan lite försiktigt med sandpapper, la dom i vatten i ett dygn. Jordtemperaturen har varit runt 28 grader hela tiden. De har inte grott något ännu. Eller det är två stycken grejer som har grott men jag tror att det var nåt skräp i jorden bara.

jag satte papaya och kanske passionsfrukt, kommer inte ihåg.
fröna är ju stora som hagel och jag filade inte och de tittade upp.
när man sår får man ha tålamod, det är bara vattenmelon som tittar upp snabbt på 4 dagar. vänta minst en vecka till!
pisanggoreng
Jag sådde papaya för någon vecka sedan, utan att fila eller blötlägga. Jorden har inte varit speciellt varm (lite varmare än rumstemperatur). De kom fint upp efter en vecka ungefär.
Tessa
va trevligt att det går så pass snabbt endå
Sulawesii
Passionfrukten får du nog vänta minst en månad på. Men, sen går det undan!
Tessa
okej, de ska bli spännande.. det är en salig blandning av fröer som ja får från england, ca 1000 fröer, de som kommer upp blir en överaskning smile.gif
Jennythemenace
CITAT (carljohan_ @ 02-02-2005, 17:04)

Jag satt frön direkt tagna från en passionsfrukt som legat i en handväska, uppskuren i säkert ett dygn och dom kom upp efter en vecka. Vit passionsblomma fick ligga i blöt i ca ett dygn och kom också upp efter drygt en vecka. Tror mest att det beror på att vi har det så varmt inomhus.

Vänta och se dom kanske bara är lite blyga wub.gif
JoLo
Ja, jag filade inte heller, eller la i blöt. Satte ner några passionsfruktskärnor från en frukt, och de kom ganska snabbt. Första gången jag gjorde det dock, så dog alla små plantorna för mig när de kommit upp nån decimeter. Men andra gången gick det bättre, och en av dem klättrar nu runt i köket. Är det nån som har nån aning om varför mina första små plantor dog?

/Johanna
Dan i Nacka
Vet inte om det är på samma sätt som med Papayan men isåfall är de små plantorna väldigt känsliga för sval luft/drag.
Jag fick upp en massa fina små Papayor förra året men efter en svalare period stannade de helt av att växa och tynade så småningom bort.
Varmt och gott vill de ha har jag förstått.

Vänliga hälsningar

Dan
cecil
Jag planterade papayafrön för ca 3 veckor sedan, följde instruktionerna i boken"Sätta kärnor & frön" (torkning & skalning) men de har inte kommit upp. När ni diskuterar temperaturen ovan börjar jag undra - det är väl aldrig så att kylskåpsförvaring av frukten förstör frönas grobarhet?
carljohan_
Kylskåpsförvaring brukar väl inte förstöra grobarheten?

Mina frön har fortfarande inte tittat fram och nu har dessutom jorden börjat mögla.. Trist!
Däremot satte jag jordnötter för en vecka sen och de har växt utav bara helvete. smile.gif
Dan i Nacka
Tror inte heller att det borde vara något problem med kylförvaring av frukten.
Det är nog bara småplantorna som är känsliga.
pisanggoreng
Jag har en del papayafrön från Indonesien fortfarande (med bra grobarhet). Kanske någon vill ha, så det kan bli en andra sådd?
Sulawesii
Jag förvarar alla mina värdefulla (för mig) frön i kylen och det klarar de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon