Full version: Gräs
pitefrun
Hej, premiär för mig på detta forum. Har fått frön av spikklubbestarr, men vet ej när och hur dessa ska sås.Tacksam Annika
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen pitefru!
Carex grayii - Spikklubbestarr ska ha en kallperiod för att gro. Du kan så nu och ställa ut krukan så gror fröna till våren. Jag fuktar lite lätt på min frösådd och låter stå inne över natten för att nästa dag ställa ut krukorna. Jag samlar alla mina utesådder i lådor och lägger fiberduk över krukorna och skottar snö över. Då solen börjar värma så får du hålla koll på krukan så att den inte torkar ut, Spikklubbestarren hinner bli stora fina utplanteringsbara plantor redan första sommaren. Lycka till! /Helen
Jejja
Den enda information jag har hittat hittills om spikklubbestarr, är att den är mörkergroende och behöver en kylperiod. Jag tänkte nog så mina frön nån gång nu i februari. Det är ganska stora frön, så jag sätter dem i en fuktig tvättlapp och in i kylskåpet. Så får de ligga där en månad eller så.
Jag har inte sått spikklubbestarr förut, så det här blir som ett litet experiment... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon