Full version: Gröna rum året runt
Ralf
Det finns mycket mera tv program att visa. Ett tag så hade jag TV8 hemma. Dom visade ett engelsk trädgårdsprogram. Mycket kul o trevligt att se fast i och för sig så planterar dom potatisen i mars men ändå väldigt lärorikt ur många olika synvinklar.

Vad tycker ni? Ska SVT visa mera trädgårdsprogram. Serien Gröna rum består delvis av egenproducerade inslag i delvis av inköpta program. Det enda hinder jag ser till att utvidga serien är att det är ont om plats i tablån. En mycket stor andel av Sveriges befolkning har trädgård och intresset borde vara stort.

Rösta och tyckt till så kanske vi påverka SVT

Ralf
KURT
Ett stort problem med Gröna Rum är att man försöker klämma in alltför mycket på de ynka 30 min man har, gårdagens program med:

1. Klippning av fruktträd
2. Exotiska frukter
3. Vaniljodling på Réunion
4. Besök på The Royal Horticultural Societys wintershow
5. Engelska julrosor

Skulle ha behövt minst[B] 45 min, gärna 1 h. Men SVTs programdirektör (PD) [B] Leif Jakobsson har ju beslutat att inga program får vara längre än 30 min. Det är förövrigt också orsaken till att programmet MAT skars ner med 25% till denna säsong. Verkligen synd att vi andra skall få lida p g a Leif Jakobsson inte kan hålla sig vaken längre än 30 min.
Louise i Göteborg
En god sak är ju att säsongen förlängts rejält i år.

Jag tror faktiskt att önskemål om ett särskilt trägårdsprogram skulle ställas till TV4. Dom har inget och om dom kan reklamfinansera detta borde sedan SVT inse att marknaden finns.
Med tanke på hur mycket specialreklam det finns i trägårdstigningar och på nätsidor som dessa borde det inte vara nåt' problem alls.
Sassa
Det är väl självklart att man vill se mer trädgårdsprogram på vintern. Det är ju då man går och längtar och planerar. Jag är ingen tv-tittare normalt men skullle det komma nåt lockande då kan tom jag bänka mej framför fjortontummarn.
Och igår satt jag och väntade på Hannu, men han var inte med. Vad är gröna rum utan Hannu,
surar Sassa
sad.gif
Berith
CITAT (Louise i Göteborg @ 06-03-2003, 08:38)
Jag tror faktiskt att önskemål om ett särskilt trägårdsprogram skulle ställas till TV4. Dom har inget och om dom kan reklamfinansera detta borde sedan SVT inse att marknaden finns.

Det ska ju bli trädgårdsprogram på 4+, eller vad den nya kanalen heter. Har för mej att det var engelska program, men dom ska ju börja nånstans.

Förresten är Bosse min favvo! wub.gif

Tycker att Gröna rum var bättre för några år sen, men kan inte säga exakt vad som var bättre då eller sämre nu.... unsure.gif
Annika Ljunggren
Jag såg Gröna Rum för första gången i går.

Jätte bra program, men jag måste säga att jag håller verkligen med Kurt. Det kändes som om allting gick för snabbt. Speciellt för en nybörjare som jag. rolleyes.gif

/Annika
Betty
Hej!
Jag tycker nog att 30 veckor räcker men en halvtimme är för lite, ge oss en timme!
Adri-Anne
Gröna Rum får gärna ha en timme varje dag. Varför inte?
Lägg samman alla sportinslag i olika kanaler, under ett dygn.Hur mycket blir inte det? Mindre sport och mera natur och trädgård .
Ann. rolleyes.gif rolleyes.gif
Tommy
CITAT (Adri-Anne @ 06-03-2003, 12:17)
Gröna Rum får gärna ha en timme varje dag. Varför inte?
Lägg samman alla sportinslag i olika kanaler, under ett dygn.Hur mycket blir inte det? Mindre sport och mera natur och trädgård .
Ann. rolleyes.gif rolleyes.gif

Nä ta inte bort sporten... det måste väl att gå att ta bort alla dokumentärer om Hitler istället och spara ÄNNU mer tid.

Rör inte vår sport tongue.gif blink.gif biggrin.gif
Betty
Håller med Tommy, rör inte sporten! Men för min del får dom gärna plocka bort både Söndagsöppet, bingolotto, Go´kväll, Lekande lätt, Spurt och allt vad de heter... Smaken är som baken! biggrin.gif
Tommy
CITAT (Betty @ 06-03-2003, 13:28)
Håller med Tommy, rör inte sporten!

AH! En frände!! smile.gif
Eva i Skåne
Visst vore det roligt med mer trädgårdsprogram i tv. Jag är inte heller någon tv-vän annars, men detta intresserar mig.
Jag tittar inte på alla Gröna rum-program eftersom jag har annat för mig vissa onsdagar, men då kunde det ju funnits fler program andra dagar i veckan att välja på.
Programmet kanske var bättre förr eller så beror det på vad man är intresserad av. I somras var det en massa avsnitt som jag inte uppskattade. Två gaggiga gubbar som åkte runt i England och tittade på en massa. Det kunde jag varit utan, men andra tyckte kanske att de var toppen.
Det roligaste för mig är när det handlar om sånt som är möjligt för oss som inte är experter ohmy.gif , men visst är det roligt att se något riktigt häpnadsväckande förtrollande vackert också ibland.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 06-03-2003, 16:41)
Det roligaste för mig är när det handlar om sånt som är möjligt för oss som inte är experter  :o , men visst är det roligt att se något riktigt häpnadsväckande förtrollande vackert också ibland.

Prexis! Ibland blir det lite för mycket på proffsnivå, och dit är det så långt för mej. sleep.gif blink.gif
Sivan
30 halvtimmes program tycker jag är KASS,
hellre 15 en timmes underhållning.

Skulle dessutom uppskatta om man gick lite
mer på djupet istället för att bara flumma runt
för att hinna med att visa så mycket som möjligt.
Ok. är man en van trädgårds människa kanske
man hänger med i svängarna, men....
wub.gif jag behöver lite mer tid för att fatta grejen.
Men helt klart är det kul att vi i alla fall får en halvtimme
per vecka med trädgård.

Förresten, slopa sporten tycker inte jag man skall göra för
att skapa utrymme, de flesta har väl video, eller?
abborrmaster
samtidigt så är det såklart så att skulle man göra allt på lite bredare och enklare nivåer skulle allt ta slut ganska snabbt!

/Simon
Sivan
Simon då!
Du får det att låta så enkelt!
Om man nu inte har koll på vad som är upp och
ner på en lök, eller vad det nu handlar om, så måste
man ha pennan i högsta hugg och notera.
Längtar efter den dagen när allt uppenbarar sig för mig
som Sesam öppna dig.
Men jag litar på dig, det är kanske inte så svårt som det
ser ut (vadå bara ogräs i odlingssängarna?)
Nej, jag menade inte riktigt så, men vissa bitar kanske
man inte nöjer sig med att bara se kameran svepa förbi,
det var så jag menade egentligen. Uttryckte mig nog lite
klumpigt, av födsel och ohejdad vana.
Sivan
abborrmaster
unsure.gif jag menade bara ett program som handlar om odling kan inte handla för mycket om "newbie" grejer för då tar det slut på nya grejer i nya episoder efter ett tag.. Fast du kanske förstod att det var det jag menade smile.gif hihi...

/Simon
Åsa K, zon 1
Många av oss längtar till Gröna rum, längtar just för att det hittills varit så få program.

Men om det varit Gröna rum varje dag så hade det nog blivit som med de mycket populära "Så skall det låta och Jepperdy, man tröttnar efter ett tag.

Men 30 min är för kort! Särskilt om det är flera olika innehåll varje gång. Det vore bättre att ha lite mer "på djupet" i 30 min.

Håller med om att de engelska programmen inte var någon höjdare wink.gif

Att det sedan går i repris är toppen laugh.gif

mvh
Ralf
Hmm över 430 som har läst denna sida, fast en del iofs säkert många gånger, men bara 45 som röstat...

Inga flera som vill rösta???
Eller bryr ni er ej? :/
Ina
Det är antalet visningar, Ralf! Och man får ju inte rösta mer än en gång... rolleyes.gif
Ralf
ja det skrev jag ju läst flera ggr...
men alla har väl ej läst sidan 10 ggr??
dessutom är de tn bugg i det hela, om man först vill se omröstningen o sedan rösta, då får man ej rösta, så jag har faktiskt ej röstat själv! : (
Eva i Skåne
Ja ja Ralf. Den missen gjorde jag också första gången jag skulle vara med i en omröstning, ville först kika vad andra tyckte, men det räknas som fusk laugh.gif och sen har man ingen mer chans.

Men man lär av sina misstag. Här har jag röstat wub.gif
lolo
Jag tycker att SVT borde visa Gröna Rum 52 veckor om året och en timme varje gång. Då kan även jag som amatör hänga med hjälpligt, samtidigt som man rymmer fler teman. Trädgårdsintresset har ökat väldigt mycket bara de senaste åren i landet, så nog är svenskarna intresserade. Problemet är kanske det faktum att SVT har skyldighet att visa "alla" sorters program för svenska folket, även sånt som inte efterfrågas alla gånger. Hur är det förresten med SVT 24 - vad sänder de för program? Hörde av en bekant att TV4+ ska sända ett trädgårdsprogram som börjar i kväll - tyvärr är man utan såväl SVT 24 som TV4+... Men ni som ska se på programmet på TV4+ kan väl ge en kort kommentar om det efteråt? Däremot är det jättekonstigt att inte de reklamfinansierade kanalerna typ TV4 tagit upp kampen av trädgårds/växttittarna i större utsträckning än vad man gjort, borde ju vara en lukruativ marknad även för dem......... (alla kan ju inte se TV4+.........).

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Marie zon3
Hej,

Jag röstade för mer Gröna Rum men håller med om att det hellre fick vara en timme och bara 30 veckor. De skulle gärna få göra lite mer djupdyckningar också eftersom det är mycket kunskapstörsten jag vill släcka.

Jag tittade på trädgårdsprogrammet i TV4+ och det var också på tok för kort. Man fick se folk springa runt med spadar och murslevar men inte några tips om hur man kan göra eller särskilt mycket om växter. Men trots allt var det jätteroligt att titta eftersom man är svältfödd och den italienska renässans trädgården var jättefin (trots att jag själv vill ha lummigt).

Jag uppskattar mest när Gröna gör eller visar exempel på planteringar och dyl.

Har satt 25 irislökar i en rostfribalja och när de nu tittar på mig kan jag verkligen känna att våren kommer med stormsteg! På min varmaste plats ute tittar de också fram ur jorden!

Hälsningar Marie
e_sedell
jag tycker de borde ha flera olika program, och gärna längre än 30 minuter. De kanske borde ha ett med mera tips och idéer och ett med ett med almän odling typ. Lite olika reportage från olika resemål/sevärdheter och andra yrkesodlare. Kanske man skulle kunna vara meda öppen för förslag från tittarna. Det skulle vara kul att skriva om vad man skulle vilja se och sen att de gör ett helt reprotage om det. Kanske de skulle gå lite djupare in på varige ämne... Man lär sig ju inte så hemst mycket nu, det är en anledning till att inte jag tittar...
renate
CITAT (Berith @ 06-03-2003, 09:18)
CITAT (Louise i Göteborg @ 06-03-2003, 08:38)

Det ska ju bli trädgårdsprogram på 4+, eller vad den nya kanalen heter. Har för mej att det var engelska program, men dom ska ju börja nånstans.

Förresten är Bosse min favvo! wub.gif

Tycker att Gröna rum var bättre för några år sen, men kan inte säga exakt vad som var bättre då eller sämre nu.... unsure.gif

ohmy.gif Tittade på TV4+ igårkväll" Min Trädgård" var lite besviken,det var ett tävlingsprogram,men inspiration kan man ja hämta där. wub.gif Sedan har BBC prime Gardeners World tisdagar kl.19:00,jättebra progam.
ohmy.gif Gröna Rum är jättebra,bara lite kort.Vänta på Hannu... tongue.gif
M.V.H. Renate zon4
Cilla
Ralf, nu har även TV-lösa jag röstat för så mycket Gröna Rum som möjligt... Jag tillhör den promille trädgårdsintresserade som aldrig sett programmet, men tror att det finns tillräckligt stort intresse för att hålla programmet hela året - precis som Trädgårdsdags på radions P1.

Trädgårdsdags borde få en uppfriskning också tycker jag, eller ett ytterligare radioprogram som kunde gå lite dupare in i ämnena. Jag tror vi är många som är intresserade av hur biologin fungerar i våra trädgårdar, och liksom naturprogrammen kan berätta länge och väl om vad ett djur äter och hur de tar hand om sina ungar, kan det väl finnas intresse av växter på samma ingående sätt.
rosettei
wacko.gif
Det står att jag redan har röstat
det har jag inte gjort
men tittat på resultatet har jag gjort
Hannele
Jag har inte heller röstat...? wacko.gif
På somrarna kan jag vara utan Gröna Rum.
På vintern vill jag läsa mer och titta på trädgårdsprogram.
estet
Jag har röstat för mer av gröna rum. Måste säga att jag gråter inte om jag missar ett program. Har aldrig kunna sätta fingret på vad jag inte gillar längre med programmen men det är nog det att det är för kort och stressat.
Det som verkligen kan vara lärande och intressant -gröna hjälpen, sänds bara 1ggr per säsong, det är dåligt. I.o.f. kan man ju gå in på hemsidan och läsa mer där.
Ralf
Ja om vi nu ska prata TV-program så instämmer jag i Estets åsikt att progrmammet är stressat. Jag har fkatiskt bara sett ett enda program i år, vill minnas att man klämde in kanske uppåt 6 till 8 inslag på 30 min. Det gick undan.
Visst vill vi ha mera program men frågan är om det finns? Jo men kanske bara relevanta för oss entusiaster. Jag såg trädgårdprogrammen från England, dom satte potatisen i mars. Inget fel på programmet men det känndes ej relevant. Jag såg även nåt på TV4+, gör om min trädgård ungefär. Dom satt mest o lekte med ett datorprogram. Ganska intetsägande. Men visst går det säkert att finna mera visningsvärt material från utlandet om man plockar ut godbitarna. Tyskland tex borde ha program som kan vara sevärd.
nina L
CITAT (Berith @ 06-03-2003, 10:18)
[
Tycker att Gröna rum var bättre för några år sen, men kan inte säga exakt vad som var bättre då eller sämre nu....  :unsure:

Jag tyckte likadant och har funderat på varför. En dag slog det mig att jag kan ju mer nu och förr lärde jag mig massor med nytt i varje program och det gör jag inte nu. Bara en liten reflektion..
Berith
Ja, så är det nog. Det är inte så många aha-upplevelser längre, mer små konstateranden. rolleyes.gif
ÅsaF
Jag tycker det är skoj med trädgårdsprogram där designers gör om i vildvuxna trädgårdar för då får man lite idéer om hur man kan göra i sin egen trädgård. Brukar kolla på engelska trädgårdsprogram på BBC och de brukar vara mycket givande ur idésynpunkt. Ibland nästan för mycket eftersom min man blir eld och lågor och vill göra om det mesta i vår trädgård. biggrin.gif
Charlotte V
Det behöver inte vara FLER program, men som sagt: gärna längre. 30 minuter räcker inte långt om man vill förmedla stämning eller kunskaper. Själv ser jag fram mot den dag som man betalar för det man tittar på - inte med en licens som skall finansiera allas smaker - själv avskyr jag sport. Inte heller vill jag betala för kvällstidningar som vissa dagar består av 2/3 sport inräknat tips och spel!!! Smaken är som sagt delat och jag respekterar att alla tycker olika, men nog är ämnesfördelningen ganska skev!

Sedan saknar jag lite mer prisuppgifter och liknande i trädgårdsprogrammen - en lös uppskattning av vad sådant de gör ungefär går på i pengar.

Charlotte
*Felix matte*
Gröna rum och andra trädgårdsprogram fyller även en annan uppgift
än att ge tips och råd till trädgårdsägare.

Vi som inte har trädgårdar njuter av allt vackert och faktiskt så kan man ju också "bygga trädgård" i fantasin tongue.gif
Blommor kan man aldrig se för mycket av, inte heller det gröna wub.gif

Jag röstar för fler program just under den mörka kalla årstiden.
I väntan på det kikar jag in i era album och drömmer om nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon