Full version: Vilken såtyp är du?
Tesa
Har säkert missat ett antal tänkbara alternativ..men jag tänkte mest göra Hannele till viljes och diskutera lite trädgård här... smile.gif

Själv är jag typen som skriver upp på närmsta tänkbara papper och inbillar mig att jag ska veta var sen och i nästa steg göra listor..
Jag är alltså en 2:a fast jag önskar vara en 1:a.... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Då är jag som du Tesa biggrin.gif , men ett litet drag av 3:a har jag också unsure.gif
kerstin z5-6
Listor på allt tongue.gif
fruberglund
Jag har ju aldrig sått förut men om jag är som med allt annat så är jag mellan 3 och 4 laugh.gif laugh.gif laugh.gif (skrev en 3:a).
evelina
Har teflonhjärna rolleyes.gif så jag måste ha listor.
Ewa L
Förra året var mitt första "riktiga" så-år, dvs fler än 2--3 sorter. Då skrev jag in allt enligt alternativ 1 i datorn. Perfekt ordning och reda.

Efter datorhaveri hittade jag öht inte mina utprintade listor, kom inte åt dem mer i datorn ...

I år tog jag en genväg och blev alltså en 2:a direkt. rolleyes.gif laugh.gif
Monica M zon 4
Haha! Egentligen är jag alla 4 alternativen i en fallande ordning. tongue.gif

Nu i januari är jag jättenoga och skriver listor. I mars börjar jag slarva och skriver ner saker på lappar för att senare skriva in det i mina listor. Å det blir naturlitvis aldrig gjort. I april struntar jag i att skriva upp för det är inget fel på mitt minne!! I maj sår jag överblivna och upphittade fröer och hoppas på tur! tongue.gif tongue.gif

Men i år ska jag vara jättenoga och skriva listor! biggrin.gif biggrin.gif
lisselbo
Röstade på 2:an men är lite av en 3:a också. Men nytt för i år är att använda en almanacka att anteckna allt i.
Funny
huh.gif biggrin.gif laugh.gif wacko.gif
Hej jag tillhör väl tyvärr dom som börjar skriva upp o försöka vara ordentlig men sedan händer något konstigt!? almanackan jag antecknar i försvinner just när jag ska fylla i eller så försvinner pinnarna på sådderna speciellt vid omplanteringen men jag ska försööka bättra mej i år! Och förresten har jag bestämt mej för att så de flesta perennerna i pallkrage i oktober istället det är kanske enklare eller? wink.gif
Smekajsa
En etta !!! smile.gif

Har en almanacka som jag skriver upp allt i.

Plus att jag i år har min "Min trädgård" som jag ska fylla
med fakta.
amaira
CITAT (Funny @ 03-02-2005, 08:16)
huh.gif biggrin.gif laugh.gif wacko.gif
Hej jag tillhör väl tyvärr dom som börjar skriva upp o försöka vara ordentlig men sedan händer något konstigt!? almanackan jag antecknar i försvinner just när jag ska fylla i eller så försvinner pinnarna på sådderna speciellt vid omplanteringen

laugh.gif laugh.gif
Du kunde ha beskrivit mig.
Hej Funny, förresten, och välkommen!! wub.gif
renate
Lite si och så,börja med listor för att glömmer bort dem.Gjorde en lista i datorn förra året.Det ska jag fortsätter med.Iof.har jag någorlunda ordning på mina frösådder,speciellt trä och buskar och perenner.Sommarblommor är jag inte så noga med.En speciell kalender skulle inte var så dumt.
Inger GMT
Hej
Hade först en speciell anteckninsbok men gick för några år sedan över till att använda datorn.
Jag gör en mall i Excel som jag använder från sådd till utvärdering. Skriver ut den och sätter den i min trädgårdspärm.
Jag är nog en listoman.
Hälsn Inger
GMT trädgård
Caprice
Är en 1:a..

För kartotek via datorn, väldigt smidigt.. Och roligt..!

Caprice
Anki på Öland
En klar 4 ännu så länge. Slänger ner frön och sätter plantor överallat där det går och är jättelycklig om något tar sig och kommer upp. Ännu lyckligare om det blommar också........
Anki
pejori
är en klar trea laugh.gif laugh.gif
pillar ner frön och tror att jag vet vad det är efter ett tag. wub.gif när jag sedan flyttar på dom eller skolar om dom så står dom inte kvar där jag visste vad det var unsure.gif unsure.gif
sen blir det att gissa hit och dit. smile.gif smile.gif
men det mesta brukar dö, så det jämnar ut sig wub.gif wub.gif
får krypa till korset och köpa plantor istället wink.gif
Blomstertanten
Ordning och reda ??? unsure.gif

Vad är det ??? tongue.gif
Zazu
en solklar 3:a här, men tyvärr så kommer jag inte ihåg ALLT jag sått:))
netaave
3:a som oftast minns också, mer än så sår jag inte, har mest perenner och färdigköpta plantor.
Sulawesii
När det gäller sådd av Gesneriacéer är jag väldigt noga, allt skrivs ner. Utomhusfröerna åker i jorden med en namnetikett, men inte mer än så. Etta och fyra.
kryddan
En 2:a! Har alltid goda föresatser att vara ordentlig men får aldrig till ett fungerande system- Vilket vore bra, eftersom jag som Evelina så träffande beskrev det också har "teflonhjärna" rolleyes.gif
Kajsa
Är en 1:a ! Spar alla fröpåsar och skriver upp hur det gror i en trädgårdsbok, även sommarplantor.
gammelnalle
KAOS!!!!
det är bara förnamnet!!

fanns inget att rösta på!!!

biggrin.gif laugh.gif
zaaritha
Jag är--tyvärr--en slarva!
Jag skriver upp, lägger undan pappret OCH hittar det inte se´n..........
Lena N
En klar etta eftersom jag skriver upp i datorn, och den hittar jag igen. smile.gif

Men.......... jag slarvar med att ta backup. unsure.gif Så imorgon kanske det är en tvåa. tongue.gif
Funny
CITAT (amaira @ 03-02-2005, 09:23)
CITAT (Funny @ 03-02-2005, 08:16)
huh.gif  :D  :lol:  :wacko:
Hej jag tillhör väl tyvärr dom som börjar skriva upp o försöka vara ordentlig men sedan händer något konstigt!? almanackan jag antecknar i  försvinner just när jag ska fylla i eller så försvinner pinnarna på sådderna speciellt vid omplanteringen

laugh.gif laugh.gif
Du kunde ha beskrivit mig.
Hej Funny, förresten, och välkommen!! wub.gif

tack tack!! biggrin.gif
Sollan
Etta! Sår fröna ettochett med en pincett, skriver upp när de gror osv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon