Full version: Pump och filter
djungel
Dags att skaffa pump och filter till dammen och behöver lite tips. Jag får helt olika förslag på pump och filterstorlek när jag rådfrågar i butikerna. Dammen är ca 6 kvadratmeter och 3000 liter. Funderar på att köpa powerclean 7000 med UVC samt lämplig pump på ca 4000 liter per timme. I dammen finns ca 8 mindre växter och jag kommer att ha 10-15 mindre guldfiskar/guldidar (fast de växer förståss).

Att filtret aldrig kan bli för stort har jag förstått men hur kraftig pumpen skall vara i förhållande till filtret har jag inte grepp om.
uno
willabkatalogen rek.
djungel
willab gör mig ännu mer konfunderad. De skriver att man aldrig kan köpa för stor pump. Ändå finns rekommendationer till alla filter om maximalt genomflöde. Förstår att filter aldrig kan bli för stort men pump?

Det måste väl finnas många som såväl lyckats som misslyckats med sina kombinationer. Jag har tänkt mig att ta till lite för att vara på säkra sidan men ändå inte betala allt för mycket. De beräkningstabeller som finns har jag sett och jag har utgått från sämsta tänkbara förhållande d.v.s. grunt, solljus mer än 8 timmar o.s.v. resultatet blir filter på ca 6000 liter så 7500 borde vara väl tilltaget. enligt willab skall pumpen vara ungefär hälften av detta d.v.s. ca 4000 liter/timme.

Är jag på rätt väg?
TeliaNet
jag har besökt detta ställe 3 mil från mig, de ha en bra sida.
www.dammtrivsel.com

och du ska även titta på aqua-interiör som tillverkar och säljer dammtillbehör. aqua-interiör
kermita
Hej !
Efter mycket problem med alger, smutsigt vatten mm. Köpte jag klarvattenpaket 2 från Willab Trädgård , och vattnet blev klart och fint. Jag hade också läst på mycket och trodde jag kunde det man ska för att få en klar damm. Det är bar att betala och se glad ut.
Min damm är ungefär lika stor som din.
MariaS
Klartext!
Pumpen ska klara av att cirkulera ca 1/3 av vattnet per timme = 1000 liter i ditt fall. När det gäller filtren, är det som du själv säger aldrig för mycket. I alla fall i början. När det har gått några år och växter, fiskar och den biologiska balansen har kommit igång, brukar detta sköta sig själv i alla fall. Vill du dessutom ha ett litet vattenfall, klarar denna storlek av pump av en nivåskillnad på ca 75cm.
Tänk bara på att ALDRIG byta vatten. Mata heldre fiskarna för sällan eller INTE ALLS! Fiskmat är mums fillibabba för alger. Fiskarna hittar i regel mat ändå t.ex. myggor, sländor, skräddare, grodrom.... Däremot kan man ge fiskarna lite kraftfodertillskott när temperaturen ligger mellan 15-10grader på höstkanten, för att de ska ha att "ta av" när de går i vinterdvala.

MariaS
Nikko
Hej.
Tänk på följande pumpgrundregel.
Damm utan fisk bör vattnet cirkuleras 4 ggr/dygn
Damm med vanlig guldfisk (max 80 cm fisk/m3) 6ggr/dygn.
Damm med mer guldfisk eller koikarp bör vattnet cirkuleras minst varannan timme.
Alltså har du 3m2 ska pumpen ge minst 1500 l genom filtret.
Tänk även på att överdimensionera filtret för flera år framåt, dina fiskar växer.

Har köpt en Aquamax från Oase. Något dyrare men 5 års garanti och otroligt bra.
Köpte även ett tryckfilter filtoclear med inbyggd UVC som har extremt enkel rengöring.
Jag är inne på min 3:dje damm och köpte mycket billiga pumpar i början, men har förstått att kvalité lönar sig. Iaf när det gäller att få rent vatten i dammen.
Lycka till och mycket nöje
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon