Full version: Prydnadsträd
djungel
Tänker plantera några nya träd till våren och behöver lite tips. Vill ha en höjd på 3-4 meter och inte allt för kraftigt rotsystem. Träden är tänkta att ge lite skugga åt en plantering men ormbunkar och funkia som kommer att växa tätt intill träden.
KURT
Sverige är ett avlångt land, därför kan det vara bra att veta ungefär vilken odlingzon som det är aktuellt att plantera träden i?
djungel
Bor i zon 1.
fruberglund
En av mina favoriter är Rönnsumak, går till zon III. Jag gillar speciellt de röda stänglarna som sitter kvar hela vintern.

Bild på Rönnsumak
Caprice
Håller med om att rönnsumaken är jättefin... wub.gif

Däremot ska man tänka sig för innan man planterar den...
Den har ett enormt rotsystem som kan skapa problem..

Och ännu mer problem om du sedan vill bli av med den...
Svårt att få väck alla rotskott..

Som din står, fru berglund, funkar det...

Men plantera den inte intill en rabatt...

Caprice
fruberglund
Sant, sant, jag klipper av alla rotskott med gräsklipparen så det är aldrig några problem men inte i närheten av en rabatt som sagt.
djungel
Detta var iofs ett bra tips på vad jag inte kan plantera. Jag har tänkt plantera funkior, ormbunkar mm tätt intill stammen så rotsystemet får inte vara för kraftigt eller åtminståne inte ytligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon