Hej Ylva,
Här har Du en som gilalr dem skarpt! I massor och mängder och allt man kan tänka sig ifrån wok till sallader - måste erkänna att en sallad är itne god om inte den har minst fyra olika sorters blad i sig gärna mera!
Och jag direktsår så gott som allting :-)
Första Du bör tänka på är tiden för sådd. Har Du köpt frön? Om inte handla ifårn Runåbergs fröer - skicka efetr en katalog. Den innehållr ovärderliga goda råd om sådd och sorter och ett mkt fint utbud.
Kort sagt så delar man in asiatiska grönsaker i vårt klimat i 'vårsådder' och 'höstsådder'. Med höstsådd menas då slutet av Juli början av Augusti i min del av världen :-)
Självklart kan man klara av att så de flesta på våren men då måste man så tidigt och inte i tung blöt och kall jord för då går merparten i blom omedelbums! Dessutom så smakar de absolut bäst vid en sådd på sensommaren.
En Du kan testa att så på våren är Kyona. Den går i blom mitt i somamren men då kan man strax så nytt. Gör inte som min arbetskamrat som fick en påse Kyona ifrån mig och som sådde allt - hon hade till hela kolonin och alla mataffärerna :-)) här skall Du så högst en meter och så fröna en och en kanske en fem små såställen med ett till två frön i varje hål. Det är alltså en mkt mild och god kålsläkting och fröna är inte så små som salladsfrön :-) fast kan vara pilligt ändå.
Man kan så Komatsuna - det är en kålrotssläkting med väldigt goda blad(fast godast på hösten). Sås också en och en .
Kan tilläggas att jag itne odlar sk 'babyleaf' d v s man sår allting tjockt så det bildar en matta och skördar när de nått fyra centimeter utan brukar satsa på att så mindre och med lite större avstånd. Men visst kan man testa en 'Saladini' d v s en blandning. Den bör sås i omgångar då den snabbt går i blom.
När skall man så då? Jo sent i Juli om vi inte har en tropisk sommar. Då sår man 'allt'.
Kika gärna efter Lena Israelssons bok - antingen det stora praktverket handbok för köksträdgården som innehåller en held el matnyttiga anvisningar hur man odlar asiater-
Direktlänk til bokenHälsningar ifrån Ingrid entusiastisk asiatiskgrönsaksodlare!