amaira
Köpte en "förvuxen krukväxt" före jul, reades för en tia.

Den ser ut som en liten buske, med hårda smala stammar. Bladen är lite ludna, lena. När de är på väg att bryta fram går de i "brunaktigt ludd".
Den är nästan en halvmeter hög.

Den har hängt med och överlevt, fast den är inte så "glad". Rötterna trängs i krukan, och blad vissnar och faller av.

Nu är det dags för omplantering och kanske sticklingar?

Men, vad heter den? Var kan jag läsa nåt om den? Tycker den är fin!

Bild på hela växten.

En bild till.

Någon som vet??
Fenja
Skulle det kunna vara en sådan här kanske?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6

Inte helt 100 men nästan Tibouchina

Länk
jag har sval vinterförvaring men vatten hela tiden -klippte in min förra v -underbara blommor -tyvärr är bilden på min en blomma som var i slutet av sin höjdpunkt biggrin.gif
Zazu
håller med kerstin.
väldigt vacker sak:)
mvh zazu
Lena i Torslanda
Håller också med Kerstin. Jag köpte en i somras som fick stå i uterummet och den blommade som en galning. Nu står den i förrådet med ljus och en temp på ca 7-8 grader. En och annan blomma har kommit under vintern men i övrigt verkar den vila. Den kallas ibland för Diadembuske på svenska.
wolkenkrabber
fiin sak de dära, aldrig ett den flrut
tulle
Tror inte det är en Tibouchina. Vad är det som växer ut från bladvecken, kan du inte ta en bild där det går att se det bättre?
Hälsn
tulle
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2005, 11:36)
Inte helt 100 men nästan Tibouchina

Det stämmer inte, Kerstin.
Bladnerverna på din bild, går längsmed bladet, medan min har en mittnerv som de andra nerverna sedan utgår ifrån.

Inte heller är det ett lyckoax, den känner jag igen.

Det tycks vara en svår nöt, min växt.

Det som växer ut i bladvecken, är bara andra blad. Den har halv-dött i topparna på en del ställen, och det kommer nya skott i bladvecken.

Ser inte ut som nån blommande växt, tror de är en bladväxt, men jag vet inte.

Några mer förslag?
amaira
Kanske skulle min fråga vara i "krukodling" och inte i "krukväxter"?

Kanske är det en buske, eller "halvbuske", som egentligen helt vill vara ute? Men inte frosthärdig, typ potatisblomma eller fuchsia?

Nå, jag får väl se vad det blir med den, oavsett vad det är.
amaira
Jag har minsann hittat "skylten" som fanns i krukan när jag köpte den sleep.gif .

Inte för att jag blir så mycket klokare, men jag ha ändå början på svaret.

Det är en Strobilanthes, "Silver Star".

Strobilanthes innehåller tydlign flera hundra arter, och de vanligaste som jag fann på nätet, är inte min. Den ahr absolut inget lila i sig, den är enbart grågrön, möjligtvis med lite brunt ludd när bladen är unga.

Och så är den mjuk och len.

Silver Star gav inte heller något napp på Googles. Bortsett från en hingst, någon hund, och silversmycken och lite annat.

Den är i alla fall fin, min "blomma" sleep.gif *tycker om*.

smile.gif
Berith
En bit ner på den här sidan finns den här bilden
och som sägs vara en Strobilanthes, "Silver Star".... Liknar den din?

amaira
Bravo Berith! Du hittade den!
Visst är det den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon