Anna Maria
03-02-2005, 10:56
Jag sådde jätteverbena enligt anvisningar, med varmt/kallt och nu står krukan under växtbelysning rätt svalt. TVÅ väldigt små gröna piggar har stuckit upp! Om det inte blir fler - kan jag stoppa in krukan i kylen för en stratifiering till, för att väcka de sovande fröerna? Eller dör de två som visat sig redan? Det går ju inte att skola om såna små ännu.
kerstin z5-6
03-02-2005, 11:17
Du bör nog vänta till du kan pilla upp de små först ,de dör , inte av kylan kanske men ljusbrist lär de inte gilla -Därav mitt motstånd emot -ställ varmt i två v kyl därefter -råden -Jag gissar att du kan få en hel del verbena även om du inte kyler mer alls-men de kommer oregelbundet
En del fröer kan behöva fler än en vända i kylen. Ibland kan det vara värt att "offra" ett par tidiga uppstickare, beror lite på om det är en ovanlig sort eller inte.
Har två ekollon i kruka som jag haft där i ett par veckor nu. De gror inte. Är det vanligt? De står nog delvis under en lampa halva dygnet.
Skall jag ställa ut krukan och ta in igen efter ett par dagar?
Bör nämnas att jag sått alla ekollon som jag plockade, och dessa som jag experimenterat med inomhus är några av få lite söndriga som lämnade... eller egentligen är bara den ena lite söndrig (vet inte om själv fröet är skadat). Den andra är ganska liten.
En annan sak som bör nämnas är att de förvarats i en plastpåse utomhus sen hösten innan jag sådde dem. Dåligt?
kerstin z5-6
03-02-2005, 17:29
ställa ut krukan ett par dagar har ingen som helst effekt på något frö ..
Trädfrö tar tid -så är det bara ...
vet däremot inte om just ek behöver en kylperiod för att gro -går väl att kolla -i så fall är det ut i 2 mån som gäller´..
Här finns råd om sådd av ek '
frösådd
Sådde jätteverbena förra vintern, ställde ut krukan direkt i januari där den fick stå till våren, vattnade lite ibland vid mildväder. På våren tittade småplantor upp och blommade sedan i september.
Enligt den där listan kräver ekollon inte kylperiod... men som jag hört och som de flesta skriver så gör de det... eller åtminstone gror de enklare om de gjort det, tror jag.
Står också att de gror i mörker... kanske skall jag lägga mörk plast på istället för att ha den under lampan.
kerstin z5-6
03-02-2005, 22:25
nej det menas att jorden ska täcka fröet , men före de kommit upp behövs ingen lampa alls -eftersom de är mörkergroende är det el-slös
Ja. Läste det sen, men det är väl lika bra att pröva med mörker också!

Vet själv att citronkärnor gror bra (eller bättre?) fastän det är helt mörkt.
Trodde själv at ekollon grodde ganska snabbt, och lätt...?
Men det kan ju vara så att just dessa ekollon är dåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.