|
Såg idag olika varianter av konstgjorda snittblommor men också blommande stammade rosenbuskar, citronträd och olika grönväxter. En del var så skickligt gjorda att endast avsaknaden av doft (för rosens del) skilde den från en äkta växande planta. Isynnerhet vallmo, auriklar och krokusar var otroligt naturtrogna. Hur många av forumets läsare använder konstgjorda blommor och växter idag inomhus..utomhus? Har ni några favoriter?
kerstin z5-6
03-02-2005, 12:45
Caprice
03-02-2005, 12:56
Nope, inte här heller.... Fast när jag bodde i lägenhet hade jag en jätteuppsättning av såna, det var fantastiskt vackra, som bukettblommor... Det var något Amerikanskt / pampigt över det... som passade där.. Caprice
Blomstertanten
03-02-2005, 13:54
 Aldrig i livet !!! Fast har en liten bekännelse, i min klädkammare står en jättekartong full med sidenblommor  Kvarlevor från den tiden jag hade som hobby att arrangera sidenblommor och torkade växter. Men lovar och svär att kartongen står längst in och längst ner.
Jag tycker tom att många orkidér är alltför lika konstgjorda blommor, d v s de står och ser likadana ut i flera månader. Oavsett om de blommar eller ej. Har man något levande så vill man se att det växer eller åtminstonde varierar i utseende med årstiderna.
kristerh
03-02-2005, 14:47
Jag har faktiskt i en urna i hallen några storblommiga vallmon som är konstgjorda, det går inte att se någon skillnad, man måste känna på dem för att se att de är oäkta  Tycker att det är ett bra sätt att pryda upp med ständigt frächa blommor, fast de måste se äkta ut annars får man en plastig känsla krister
Eva i Skåne
03-02-2005, 15:16
ICKE!!!
För en del år sedan kunde jag gott ha några silkesblommor i t ex en golvvas, men idag skulle jag inte få det för mig. Då är jag hellre utan blommor.
Var det inte mer modernt för ca 10 år sedan med silkesblommor eller beror det på att jag numera instresserar mig på ett annat sätt för levande växter?
Jag har inga silkes- eller plastblommor och inte heller traditionella eterneller men däremot massor av små arrangemang med torkat gräs, fröställningar och kvistar. Mulle
Sulawesii
03-02-2005, 17:56
Sållar mig till gänget: Aldrig i livet!!
Monica M zon 4
03-02-2005, 18:20
Skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha. Är urusel på att sköta om krukväxterna inomhus. Men än så länge köper jag nya när de gamla gått hädan!
ninnisky
03-02-2005, 18:25
Skulle aldrig falla mig in, bara tanken får mig att rysa.......
Måste man absolut dekorera (utan levande blommor) finns det ju massvis med andra saker att ta till. Fast jag gillar inte att damma så det får bli lite minimalistiskt och levande växter!!!
Hannele
03-02-2005, 22:39
 Silkes julstjärnor i ungarnas rum, jag får knappt vattna där. Jag tycker väldigt mycket om Tage Andersens blomma, hade råd bara med en:
Nej tack, inget för mej.
Inga från Närke
05-02-2005, 09:17
Vi har en inredd källare och där har vi konstgjorda blommor p.g.a av ljusets skull. Att sätta upp en massa blomlampor är en kostnadsfråga och jag tycker de platsar där.
Caprice
05-02-2005, 11:37
Hannele: Tage Andersens blomma, den var fin... Den rubricerar jag som konstverk... Caprice
evelina
06-02-2005, 19:17
kerstin z5-6
06-02-2005, 19:27
men ! Gjorde du ingen rosbuske av dem Evelina ? :)Så hade du haft en levande också
evelina
06-02-2005, 20:37
Har provat en gång förut men jag kanske inte gjorde rätt den dog Hur gör du Kerstin?? vill jättegärna veta och lära mig.
Nej tack inte för mig heller! Levande blommor gör susen för ens själ. Särskillt mina hibiskusar muntrar upp mig. Inte heller i trädgården ska det vara döingar! En levande trädgård är mitt andningshål i vardagen.  Blomsterdoft och bladprassel blandas med fågelkvitter och insektssurr. Det dränker gatans brus utanför. Det blir nästan som meditation. Trots att jag bara är inne på andra året med trädgård så är den min! *ser bestämd ut med glimten i ögat* Ciczi
kerstin z5-6
06-02-2005, 22:01
Har prövat att ta sticklingar från en vanlig snittros. Har prövat metoden flera ggr nu o den funkar.Snittrosen från i fjol har överlevt ute. Stickling - utan klack, bara klipp lite snett i snittrosen . skrapa lite längst ner, ta stickling där ett öga är på väg att bryta. I såjord, krukkanten, fuktig jord o på med plastpåse , knyt den i toppen -undervärme är bra ... vänta...länge tills den gjort rötter, ljus viktigt behöver dock sällan vattna i o med påsen . Jag har prövat i kruka under lysrör och det går utmärkt - särskilt på denna sidan av året jan, feb, mars april maj. ... har förfinat metoden något o har ett högre lyckande resultat (eller så är det inbillning) jag tar åtminstone med, 4 ögon, dvs du får "offra" en hel del av stjälken på rosen - men det verkar fungera mycket bra  Rosen som sådan kan du behålla och du ska inte!! vänta till den vissnat utan göra detta snabbt. lufta påsen med jämna mellan rum o länge o längre tid -När du har rötter kan du plantera i vanlig kruka
Snöflinga
06-02-2005, 22:12
Absolut inte inte i trädgården, men inne i mörka vrår  Fast det måste vara klass på dem, icke plastigt men skönt.... Har ett vackert gammalt hörnskåp i hallen, som jag lagt torkade fådda-rosor på. Torkad smörblomma är också fint, eterneller, det finns hur många växter som helst att torka och göra arrengamang av.... Kuriosa: eternell, som jag odlade och torkade utslagna för två år sedan, slår ihop sig till knoppar när de får en vatten spray dusch, för att sedan slå ut igen .... Visst är det fantastiskt
Jag hade konstgjorda blommor i min gamla lägenhet....det fanns ingen blomma som ville överleva där. Här, i nya lyan, kommer det inte in en enda konstgjord blomma....för här trivs det blommor. Speciellt orkidéer, som verkligen har blivit min passion. Tänk, det ska vara 40-talshus för att blommor ska trivas.
netaave
07-02-2005, 00:01
Jag har två sidenbegonior i sovrumsfönstret och ett "arrangemang" på hallbyrån. Det har jag för att jag vill kunna vädra oavsett temperatur i sovrummet. I hallen byts det då och då ut mot blåbärsris och färska snittblommor.
På den tiden vi var borta hela sommarlovet hade jag också en uppsattning som jag ställde i fönstren, och adopterade bort de levande till grannen under tiden vi var borta.
evelina
07-02-2005, 08:03
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2005, 22:01) Har prövat att ta sticklingar från en vanlig snittros. Har prövat metoden flera ggr nu o den funkar.Snittrosen från i fjol har överlevt ute. Stickling - utan klack, bara klipp lite snett i snittrosen . skrapa lite längst ner, ta stickling där ett öga är på väg att bryta. I såjord, krukkanten, fuktig jord o på med plastpåse , knyt den i toppen -undervärme är bra ... vänta...länge tills den gjort rötter, ljus viktigt behöver dock sällan vattna i o med påsen . Jag har prövat i kruka under lysrör och det går utmärkt - särskilt på denna sidan av året jan, feb, mars april maj. ... har förfinat metoden något o har ett högre lyckande resultat (eller så är det inbillning) jag tar åtminstone med, 4 ögon, dvs du får "offra" en hel del av stjälken på rosen - men det verkar fungera mycket bra  Rosen som sådan kan du behålla och du ska inte!! vänta till den vissnat utan göra detta snabbt. lufta påsen med jämna mellan rum o länge o längre tid -När du har rötter kan du plantera i vanlig kruka  Tack Kerstin! Felet jag gjorde var att jag inte hade såjord kanske. Ska försöka igen. Det är ju Alla Hjärtansdag snart!!
Vill heller absolut inte ha oäkta blommor. Varken ute eller inne. Däremot passar förvånande många av växterna i trädgården att torka. Framförallt på sensommaren brukar jag göra rejäla buketter med ex.vis Dagöga, Vitpytta, Röllika och Höstgullris. En vacker gul (lite vit) bukett som står sig hela vintern. När den känns dammig och tråkig har det blivit vår. Gör även buketter i ex.vis rosa/vinrött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|