krukan
Ja, det undrar jag. Tänkte klippa till min lager lite, nu när nya blad börjar spricka ut och livet spira i den igen. Den är bara några decimeter hög, så min plan var att klippa bort de två stora sidoskotten, så den får en fin stam. Undrar om dessa sidoskott kan rota sig och ge mig fler små lagerträd, kanske en slit-och-slängbuske som jag kan äta av medan jag väntar på de andra att bli större och tåligare?

Anar att det går, så ge mig gärna tips på hur jag lyckas också tongue.gif
Fenja
Det går fint att ta sticklingar av lager! Stoppa ner i kanten på en kruka med sandblandad jord och sätt en plastpåse med en massa hål i över. Glöm inte att ta av plastpåsen och "vädra" plantan en stund varje dag, annars kan det mögla.
Mvh
Fenja
krukan
Vad bra! Då ska jag göra det! Är det en bra tid att börja nu?
Fenja
Har du bara tillräckligt med ljus eller extrabelysning är det inga problem, här i zon 4 väntar jag någon vecka till på bra dagsljus.
Mvh
Fenja
Eva St
Har en jättebuske av Lager som är många år gammal och har försökt ta sticklingar från den åtskilliga gånger för att driva upp en stamlager men jag misslyckas varje gång varför
Fenja
Oj, Eva, så mycket vet jag inte att jag kan svara på det... men stickling med klack - som du river av - kan vara lättare att rota. Sätt den i en lätt jord i kanten av krukan så får sticklingen mycket syre. Den hålade plastpåsen tar jag av någon timme varje dag när solen slutat lysa i fönstret den står så att den får luftas ordentligt. Jag håller jorden fuktig men inte våt. De flesta av mina brukar ta sig... Kanske Kerstin z5-6 kan säga något klokt om detta?
Mvh
Fenja
Eva St
Har även försökt med stickling med klack men inte då. Som tur är har jag en jättekruka med en jättelager så jag har då lite att testa med men skulle bli så glad om det någon gång kunde lyckas. Hur gör du när du gör en klack jag kanske inte gjort rätt
Fenja
Jag bara river av en gren så att den får med en klack liksom, har inte tänkt exakt på hur jag gjort! rolleyes.gif Låt sticklingarna stå utan direkt soljus ganska länge så att de hinner får lite rötter innan de placeras i sol.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Oj, mina har tagit sig varje gång! Men jag kan inte påstå att jag gjort något särskilt...? "Drivhus" av PET-flaska är bra till det mesta, testa det. Då kan man välja att ha korken av eller på beroende på hur mycket vädring man önskar.
krukan
Jag har nu tagit mina sticklingar och petat ner dem i jord. Den lägst sittande grenen som jag klippte av, låg en bit under jord och hade redan två fina egna rötter! Den om någon borde väl klara sig!

Kanske kan du, Eva st, försöka med något sådant? Kupa jord över en lågt sittande gren och vänta tills det bildas rötter innan du kapar grenen?
Eva St
Kanon det tipset ska jag följa
Fenja
Om du fäster avläggaren med en liten grenklyka eller läggen en liten sten på så håller den sig där den ska tills den har rotat sig.
Mvh
Fenja
Eva St
Gör så !!! Hur lång tid tar det ungefär innan man kan räkna med att det bildats några rötter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon