Jordbrukaren
03-02-2005, 12:48
Hej!
Detta är mitt stora bry. Jag har det senaste året täckt öppen jord runt fruktträd samt i mitt grönskaksland med finhackat gräsklipp. Jag har en jättegräsmatta där jag samlar gräsklippet.
Nu undrar jag: när jag lägger ca 5-10 cm färskt finhackat gräsklipp och täcker jorden med detta. "konsumerar" gräset kväve vid nedbrytiningen eller tillför det kväve?
Behöver jag kompletteringsgödsla med P/K ???
Efter säsongen gräver jag ner det i landet. Vad jag förstår så är det bra jordförbättring.
Med vänliga hälsningar
Hej och välkommen hit! Gräsklipp tillför jorden näring så du behöver inte tilläggsgödsla. Byt gräsklippet då och då och kompostera det gamla använda så kommer det till nytta som jordförbättring.
Mvh
Fenja
Vill man veta lite mer om hur mycket kväve olika sorters kompostmaterial innehåller så kan man läsa boken
"Den goda jorden" av Phillippe Plöninge .
Ylva i Dalarna
03-02-2005, 13:47
Hej!
Tycker också det är jättebra att täcka med gräsklipp både i rabatter och under buskar m.m.....och i mina blivande pallkragar ska jag göra så också är det tänkt, men inte tycker jag man behöver byta ut det gamla! Det har jag aldrig gjort någonstans. Det är ju perfekt som jordförbättring där det ligger och maskarna drar ner det i jorden snabbare om man lägger på nytt. Det är min erfarenhet.
ylva
Sommartorparn
03-02-2005, 16:52
Ta inte bort gräsklippet! Jag håller med föregående om att det försvinner ner i jorden. Det är en del av poängen med täckodling. Förbättrar jordens struktur, håller fukten, etc.... mums för maskarna... MEN ett OJ vad det växer maskrosor överallt där jag har täckodlat!
gammelnalle
03-02-2005, 17:21
CITAT (Sommartorparn @ 03-02-2005, 16:52)
Ta inte bort gräsklippet! Jag håller med föregående om att det försvinner ner i jorden. Det är en del av poängen med täckodling. Förbättrar jordens struktur, håller fukten, etc.... mums för maskarna... MEN ett OJ vad det växer maskrosor överallt där jag har täckodlat!

Men
DU verkar ju gilla maskrosor..... har t.o.m. några som signaturbild!!!
Ingrid på Västkusten
04-02-2005, 11:34
Nwedbrytningen/täckningenen konsumerar gödsel om man blandar den NER i jorden - det är ju därför man lägger den ovanpå och gärna luftigt( kompakterat lager med gräsklipp fungerar inte). Blandar man färskt gödsel direkt ( såsom hushållsavfall och annat) så måste man övergödsla med t ex hönsgödsel för att kompensera att de slukar kväve vid nedbrytning men det kvävet får man ju tillbaka sedan när det är nedbrutet.
Jag täcker dessutom gärna med gräsklipp på hösten - det ger den finaste jorden man kan bara tänka sig på våren - mullig smulig och lucker. Komplettera gärna med ett lager löv också samt en masonitskiva ovanpå - den jorden på våren är sådant man läser om i böckerna :-))
Växtprodukter (avfall) med mycket kol förbrukar kväve när det bryts ned, tex halm, torra löv etc. Färska växtdelar som tex gräs eller grönsaksrester från hushållet innehåller mycket kväve som frigörs vid nedbrytning. Ungefär så fick jag lära mig när jag gick på trädgårdsskola. Därför "brinner" tex en kompost bäst när man har en blandning av de båda.
Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.