Jordbrukaren
Hej!

Jag har sått pampasgräs som under säsongen vuxit till sig jättebra.

Vad jag förstår skall detta vintertäckas.

Vilka metoder har du som är lämpliga för detta gräs?

Funderar också på att skaffa en jättegunnera, samma sak gäller här; med vad och hur mycket vintertäckning ska jag göra?

Kan halm och en pressening vara något? Eller skall det t ex bara halmtäckas? Eller med annat materal????

Med vänliga hälsningar

blink.gif
kerstin z5-6
Jag har testat alla möjliga o omöjliga metoder .. utan resultat -möjligtvis är Pampasgräs härdigt i z 1 .. tydligen .Men jag önskar dig lycka till smile.gif
jag bor ju i en kall zon så du lyckas säkert bättre än jag smile.gif
Fenja
Sök på "vintertäckning" här på forumet så kan du säkert få lite uppslag på vad som används till detta.
Mvh
Fenja
Fredi
Jag fick tipset att odla papasgräs i kruka första året, övervintra på sval plats och sedan sätta ut andra året. På så sätt skall växten klara vintern bättre. Jag har sett jättefina tvåmetersplantor på ganska kalla orter i Schweiz, så i södra Sverige borde plantorna i alla fall överleva.

Jag har en planta i mitt svala garage och två ute i trädgården. Alla tre plantorna är fortfarande vid liv, men de två uteplantorna har förstås inte haft vidare jobbig vinter att tampas med. Täckning gjorde jag med en rejäl lövhög och lite kvistar (som till och med klarade Stormen).

För övrigt kanske pampasgräs inte har med köksträdgården att göra... Eller är det någon jag inte känner till om gräset?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon