Full version: Tulpaner i slänt
ester
Jag har en ful slänt på tomten som jag vill göra något åt. Jag funderar på att plantera lökväxter i hela slänten för att slippa klippa gräs. Kan det vara en god idé? Om man blandar tidiga och sena tulpaner för att få en lång blomning?
Hur tätt ska de planteras för att ge ett heltäckande intryck? Ska man ha en marktäckare under eller blir det ändå så tätt att man slipper rensa ogräs? Om man behöver marktäckare, vad ska man satsa på då? Lammöra?

Jag vill ha tulpanerna i vitt och rosa.
Fenja
Jag tror att det blir svårt att hindra ogräset med endast tulpaner, dessa vissnar ju ner efter ett tag och då lär ogräset sätta fart. Kolla på lökpåsarna, där brukar stå hur tätt de ska sättas. Det finns massor av marktäckare att välja mellan, till exempel:
Backnejlika Dianthus deltoides
Backtimjan Thymus serpyllum
Gul fetknopp Sedum acre
Kattfot Antennaria dioica
Liten såpnejlika Saponaria ocymoides
Mossflox Phlox subulata
Myskmadra Galium odoratum
Polejmynta (Loppmynta) Mentha pulegirum
Romersk malört Artemisia pontica
Rosettfetblad Sedum pachyclados
Rödskaftig daggkåpa Alchemillia erythropoda
Silverarv Cerastium tomentosum
Skuggröna Pachysandra terminalis
Stortimjan Thymus pulegioides
Vintergröna Vinca minor
Vinterwaldstein (Gullgröna) Waldsteinia ternata
Vit fetknopp Sedum album Murale
Wulfenia Wulfenia carinthiaca
Vårsköna Claytonia sibirica
Mvh
Fenja
ester
Vintergröna har jag faktiskt funderat över. Det har vi som växer vilt (?) här, i slänter och över myrstackar.
Är det lätt att få tag på plantor av vintergröna eller kan man gräva upp en bit av den som redan växer här? Jag har tittat efter vintergröna i affärerna förra året, men inte hittat någon. Kan inte heller se att Hortogreen har någon.
Fenja
Har du redan är det väl bara dumt att gå och köpa! Vintergrönan är lätt att gräva upp och brukar ta sig snällt där man placerar den. Vattna bara ordentligt tills den tagit fart. De flesta handelsträdgårdar har nog vintergröna, det ha kommit några nya färger som du kanske i och för sig skulle vilja blanda med? Den vanliga är blå, vit ha funnits länge och de nya är i rosa och lila nyanser.
Mvh
Fenja
ester
CITAT (Fenja @ 03-02-2005, 14:08)
Har du redan är det väl bara dumt att gå och köpa! Vintergrönan är lätt att gräva upp och brukar ta sig snällt där man placerar den. Vattna bara ordentligt tills den tagit fart. De flesta handelsträdgårdar har nog vintergröna, det ha kommit några nya färger som du kanske i och för sig skulle vilja blanda med? Den vanliga är blå, vit ha funnits länge och de nya är i rosa och lila nyanser.
Mvh
Fenja

Då ska jag leta en extra gång efter den rosa smile.gif Slänten vetter mot den delen av trädgården som ska bli lilla dotterns trädgård. Trodde inte att jag skulle bli en rosa puttinutt-mamma, men det är klart att lilla flickans trädgård ska bli vit och rosa och pluttgullig wub.gif
Annars får det väl duga med den ljusblå vintergrönan som redan växer här.
Fenja
Klart att tösen ska ha en rosa trädgård!! Fundera på att blanda i lite rosa bellis, mossflox som finns i många olika rosa nyanser och den ljuvligt söta lilla grusnejlikan också! wub.gif
Mvh
Fenja
Eva St
Lyckliga dig som kan sätta en hel slänt med tulpaner bara jag stavar till ordet är trädgården full av rådjur som tror de är på gourmetmiddag
ester
CITAT (Eva St @ 04-02-2005, 01:06)
Lyckliga dig som kan sätta en hel slänt med tulpaner bara jag stavar till ordet är trädgården full av rådjur som tror de är på gourmetmiddag

Jag har förutom ett fårstaket runt trädgården två väldigt effektiva bassethundar som vet hur ett rådjur ska jagas biggrin.gif Vi bor mitt i skogen, men jag kan odla de smaskigaste växter och rådjuren vågar ändå sig inte in i trädgården utan står på andra sidan vägen och glor. Eller så promenerar de bort till vår hundlöse granne och länsar hans rabatter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon