Medusan75
03-02-2005, 13:44
Vad har ni för jord till era hoyor? Eller vad blandar ni ut vanlig blomjord med? Jag tycker jorden lätt blir för kompakt. Och framförallt små rotade sticklingar får det lite väl tufft tycker jag.
Jag är långt ifrån någon expert på Hoyor men jag har mina i vanlig blomjord, ibland blomjord uppblandad med lecakulor, och de trivs och blommar.
Medusan75
03-02-2005, 17:18
Ja det har jag med till mina vanliga, stora hoyor. Men just till sticklingarna har jag haft lite problem.
Sen så har fått en hoya som har haft det lite tufft. Den hade knappast några rötter (eller jord för den delen), bladen hade börjat bli skrynkliga. Så blev ombedd att plantera om den bara, i ett försök att rädda den. Men nu ser den nästan ut att må ännu sämre. Någon idé?
ja hade nog provat blanda ut jorden (är ingen expert alls, så lita inte påå mej blint

) eller provat med såjord till sticklingarna,
hoppas du hittar en lämplig lösning
Medusan75
03-02-2005, 18:09
Såjord till sticklingarna har jag inte testat. Hade det inte då. Men däremot till den hoyan som vi försöker rädda rötterna på har såjord. Jag upplever den kompakt också. Den är väl bara uppblandad med sand, och inget som gör det "luftigt". Eller har jag fel?
det har j inte koll på, men borde inte leca kulor göra dfe lite luftigare?
hoyor som jag har problem med och sticklingar använder jag vanlig blomjord utblandad med burspån (sågspån till gnagare) 50/50
det fungerar bra här och det blir inte så kompakt vid rötter och rotbildning
Medusan75
03-02-2005, 18:54
Låter som en bra idé att testa! Tack för tipset.
Hej!
Du kan också testa att blanda ut jorden med torvmull. Det funkar mycket bra till sticklingar, har jag erfarenhet av. Burspån har jag aldrig provat, men det låter som ett bra tips det med! Sen får man pyssla om dem och hålla fuktigt hela tiden, fast utan att det börjar mögla.
Och den hoyan som du fått, som ser ledsen ut. Testa att skära ned den en del och plantera om den med ny, fin, gödslad och torv-/burspånsutblandad jord.
Hoppas det funkar!
maimiti
04-02-2005, 16:56
Jag som är totalt freak vad gäller hoyor har ju min specialbandning: 50% blomjord med små lecakulor, 25% vitmossa (nerklippt i små bitar) och 25% perlite (ungefärliga mått alltså).
Hoyor är känsliga för övervattning och kompakt jord, så om man blandar ut den med något som håller fuktigheten samtidigt som jorden blir genomsläpplig och luftig så mår de oftast mycket bättre.
Medusan75
05-02-2005, 00:25
Tack för tipset med blandningen (nerskrivet i min lilla anteckningsbok). Jag tycker själv att den direkt blir för kompakt blomjorden, samt att den samtidigt kan bli fort torr. Inte alls som jag önskar mig den.
Men var får man tag på vitmossa? Perlite vet jag att det går att köpa.
maimiti
06-02-2005, 14:04
Både perlite och vitmossa finns att köpa på Blomsterlandet, om man inte vill ge sig ut i skogen och riva upp egen mossa.
Perlite är små vita kulor typ. Egentligen är det lavasten som man krossat så den är väldigt porös. Kostar runt 40:- för 5 liter
Vitmossan säljs torkad i tunna block som man får lägga i vatten. Den sväller ganska rejält. Ett litet block om 20x15x1cm blir ca 15 liter färdig vitmossa när den legat i blöt... så det räcker ett tag om man har en normalstor samling (inte som min då). Ett block går lös på en 50-lapp ungefär.
Medusan75
07-02-2005, 10:56
Tack för den informationen maimiti! Nu vet jag var jag ska få tag på det också.
Jag drog upp 8 orotade Hoyor förra året. Fick tipset av henne jag köpte dem av: 50% jord, 25% Perlite, 25% Vermiculite.
Inte vet jag om det är det optimala, men samtliga sticklingar rotade sig snällt och prydligt. Till och med bladen jag tog bort längst ner.
Flera av Hoyorna har också blommat under året med den blandningen, så helt fel kan det ju inte vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.