AgnesC
Jag skall plantera en ny rosenrabatt i vår, satte i höstas Rose de Rescht, Jens Munk, William 3 samt några gulbladiga berberis. Har tänkt beställa Léveque , William Lobb, Cardinal de R, Henry Martin, Aimable Amie, Blush Damask, Charles de Milles, Belle de Crécy, Swany, Louis B och Comtes de Chambord. Tänker samplantera med perenner i blått o silver, ev, komplettera med blekgult. Det jag undrar över då jag är rosnovis, är vad ni tror om färgerna. Jag tycker det är jättesvårt att se färgerna bara på bilder, jag önskar mig en rabatt i blårosa som vandrar över i mörkt rödblålila, vill alltså inte ha något som går i laxrosa eller orangerött, . Ni som sett dessa rosor i verkligheten, har jag valt rätt? Finns det några bättre val, skall jag ta bort några? Bor i zon 3-4, men vill ej "mecka" alltför mycket med rosorna. Rabatten är L-formad, "benen" är drygt 6 meter var, 2,5 meter som bredast för att smalna av till 1 meter. På utsidan av 90 gradersvinkeln skall bli en rosbåge med klätterrosor o clematis, funderar på William Baffin, hur är den? Mottager tacksamt tips på andra härdiga klätterrosor som kan passa i färg, rosbågen blir snarare en liten pergola, så det finns plats för fler. Vore hemskt roligt att få hjälp på traven av er !
kerstin z5-6
Väldigt trevliga rosval smile.gif Jag har själv en liknande rabatt -fast med vitt/silver i perennaväg i stället för ditt blå inslag -De rosor du nämner fa de mörkt plommonfärgade -Ingår alla i min rabatt -Nuits de Young/ mmm ..nästan svartlila, finns också med hos mej tex
William baffin är en underbar klätterros för lite kallare klimat med en kall lilarosa ton , mer lila än bilden ..Wille B och snygga små vita strimmor -jag har planterat 10 st i höstas ..:)Wille borde platsa fint i din färgskala -finns fler -andra har säkert mer tips
Aimable Amie-har jag inte -om den är för rosa" för att stämma vet säkert någon annan Comte de C är rosa -rosa
Fota när det är klart jag vill se !
Ps den mörkt mörkt lila clematisen Romantica borde vara ursnygg till .. smile.gif
på min bild är den ljusare än i verkligheten
AgnesC
Då känner jag mig betydligt mer stärkt! Jag tänkte beställa rosorna hos Rosenposten, men de verkar inte ha William Baffin, vem har den rosen? Tänkte oxå göra en beställning hos Blomstergården till denna rabatt, bla clematis integrifolia, blå o vit, har inte kollat om jag har sån tur att de har WB.
Kajsa
Många fina rosor där, det här med färgerna är svårt, i höstas grävde jag om flera rosor som skar sig i färg, jättesvårt. Du kan titta i mitt album har sju st av rosorna, Har inte Henri Martin, men den ser högröd ut på bilder, kan det skära sig tro??? Rose de Resht starkt karminrosa, den har jag men är också en svår färg, men det kan fungera. Swany är ljuvlig blir bred, kan du inte ha fler små rosor under med perennerna, tex Cover rosor, Snow cover, White cover, Lavender cover lila, The Fairy, titta på Jaqueline Du Pre 1x1m, ska köpa den. William Baffin satte jag i våras, den blev ganska bred första sommaren, blomman har en vit smal rand i det rosa som jag tyckte var läckert, finns hos Flora Linnea, Helsingborg.
www.floralinnea.com
AgnesC
Har kikat på Coverrosorna som jag tycker är fina, men är de tillräckligt härdiga? Jag bor kanske i zon 3, (ja, jag vet var jag bor!!) men räknar alltid med zon 4 för säkerhets skull. I år har vi ju inte haft nån snö alls som skyddande täcke, det enda täcke vi haft i år är ju is!
kerstin z5-6
Henri Martin-mörk karmin
Kajsa
Cover rosorna står som zon 3 rosor, men har visat sig vara tuffare -zon 4
men annars två låga fina kanadarosor Morden Snowbeauty, Morden Blush sista finns i mitt album. Titta gärna på Allt om Trädgårds roslista, kul att läsa vad vanliga rosvänner tycker, här kan du läsa om Coverrsosorna Roslistan A-Ö
estet
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2005, 15:59)
Ps den mörkt mörkt lila clematisen Romantica borde vara ursnygg till .. smile.gif
på min bild är den ljusare än i verkligheten

Har du Romantica Kerstin hos dej?
Jag har just beställt den från Blomstergården...men den ska inte ha sällskap av rosor utan av en annan klematis -Etoile Violette.
amaira
William Baffin

Vilken söt ros, Kerstin! Underbar! Fast jag gillar den bäst i "din" vildrosfärg rolleyes.gif .

(Du satte "bild" i "länk", därför funkar det inte i ditt inlägg.)

Den vill jag ha - fast i den färgen som är på din bild! Älskar nämligen vanliga "nyponbuskar", och på din bild ser ut som en dubbelblommande sån.
Kajsa
Tycker inte den har vildroskänsla, ganska stark färg och dom där vita tunna ränderna inne i blomman, blanka blad. Här min från sommaren.

William Baffin
kerstin z5-6
jaha skrev väl för snabbt där .. Jo jag har romantika och Wille baffin är underbar ,men inte direkt nåt vildrosstuk -men säjer du det Amaira så är den väl det för dej smile.gif
Romantica
fiffigafrun
En William Baffin ska jag def ha! Kajsas bild såg jättefin ut. Det har varit så många som klagat på Wille att han är så knallrosa men det gör inget.

Kanske även nån purpurfärgad klematis till också? Blomstergården har nån ny viticella Kermensina som ska klara zon VIII (om det nu stämmer).

Kermensina
estet
CITAT (fiffigafrun @ 06-02-2005, 00:26)
Kanske även nån purpurfärgad klematis till också? Blomstergården har nån ny viticella Kermensina som ska klara zon VIII (om det nu stämmer).

Kermensina

Den var läcker! Själv tänker jag chansa med Romantica som enl. Blomstergården ska klara sig i zon 1-4. Men allt är ju relativt, har ju i min rabatt en zon 3-4 perenn.

Och tillsammans med Romantica ska Etoile violette klättra. Zon 6.
Kajsa
Ja,det är farligt gå in på Blomstergården/klematis, habegäret går i topp.
Beställde några förra året, mellan Aicha och William Baffin har jag klematisen Emilia Plater, ljusblå viticella, hoppas det ska bli vackert.
Annars tycker jag många av Kanadarosorna har starkrosa färger men värst var nog John Cabot, jag fick gräva om grannarna hos den. Men William Baffin med sina vita ränder älskade jag direkt, den var något extra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon