Full version: Snabbväxande?
Tommy
Nu kommer en sån här lite fråga igen... Häggmispel skall tydligen vara en "snabbväxande" art, men hur snabbt är snabbväxande?

Min fundering är en 6 meters häck som skall skärma av vår parkering så att inte bilarna syns så bra från vägen... är då Häggmispel ett bra val, eller finns det andra alternativ?

Jag var lite inne på en spalje med klätterväxter men kunde inte komma fram till något bra. Man vill ju gärna ha lite snygga höstfärger och så oxå.
Betty
Häggmispel är ett utmärkt exempel på snabbväxande häckväxt! Jag har själv en alldeles vanlig Amelanchier spicata som häck.
Det är en "okomplicerad" växt som tål en hel del och höstfärgen är helt underbar!
Hur pass snabbt den växer beror till en viss del på jordmån, läge m.m.
Vår häck planterades hösten -98. Jag klippte ner den till 15 cm efter en sommar. Sedan har jag fortsatt att klippa de nya skotten 15 cm över förra beskärningsstället för att häcken ska bli tät ända nerifrån. Kommer att fortsätta beskärningen på detta sätt tills häcken når full höjd, ca 3 m.
När häcken efter många års klippning blir risig är det bara att kapa ner den till 15-20 cm höjd och börja om från början.
Tommy
Fattar jag riktigt om du menar att er häck växer med 15 cm/år? Eller växer den mer och du klipper ner den till 15 cm högre än året innan?

Hur hög blir den på ett år?
Betty
Den växer minst en halvmeter per år. I fjol var skottena ca 80 cm (det var ju en sån lång växtsäsong) Jag klipper ner den till 15 cm högre än förra året för att den ska bli tätare. Gissar att den skulle bli kring en meter hög på ett år utan klippning.
Tommy
Tack Betty för dina svar smile.gif Det låter ju som en riktigt bra häck det här smile.gif

Hur många plantor går det på 6 meter färdig häck? (Och vad kostar dem ungefär?)

Hur bred blir den?
Betty
Sätt ca tre plantor per meter. På min plantskola tar de 20:-/planta eller 450:- för ett knippe med 25 st.
Helt friväxande kan den bli upp till två meter bred har jag läst nånstans. men man klipper den ju både upptill och på sidorna så den blir väl ca en meter bred skulle jag tippa.
Åsa, mälardalen zon 2
Ska man ha en klippt häck så brukar man släppa upp den ca 20cm i höjd per år för att den ska bli tät.

Häggmispel går dock mycket utmärkt att odla som friväxande buske, den blir då inte jättetät men den blir snygg ändå. Jag har en friväxande häggmispelhäck ca 2,5-3m hög som är ca 10år. Jorden är dock mycket mager och väldränerad + jag har hållit den nere i höjd genom att kapa ner några av de längsta grenarna varje vårvinter.
(Grenarna jag klippt bort tar jag bort sidogrenar ifrån och sedan har jag stabila och fina blompinnar till störbönorna)

Amelanchier lamarckii

Amelanchier lamarckii Ultuna E

6m är ju inte så enormt lång häck men man kan ju även tänka sig ett litet buskage med några olika växtslag. Buskage blir finast om man planterar lite zick-zack istället för på rak linje, så ett buskage blir betydligt bredare än en klippt häck.
Tommy
Om man klipper den som häck, hur blir det med blomning då?
Betty
Jag gör en enda årlig klippning, jag väntar tills det mesta av årstillväxten är över (i fjol klippte jag 3/8). Eftersom den blommar tidigt, april - maj beroende på hur långt norrut man bor, så hinner man uppleva blomningen.
Tommy
Kanon!! Tackar ödmjukast smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon