pisanggoreng
03-02-2005, 16:50
Jag tänkte snart plantera om mina övervintrade chilisar, och undrar om man ska ge dem någon gödsel eller annan näring i samband med detta. Och en annan sak: hur stora krukor kan vara lämpliga nu..?
Ingrid på Västkusten
04-02-2005, 11:31
Hallon,
Planerar Du också en beskärning av dem senare i vår? Tänk på att de endast ger frukt på nytillväxt så för att Du skall få en bra skörd så måste de bli större !
Jag beskär gärna också ( beroende på hur plantan ser ut med) - och ger dem näringsrik jord gärna med en gömma av typ Plantacote/Osmocote i botten. Och så går jag gärna upp i krukstorlek med ( beroende på sort och hur stor den är innan med givetvis). Men när jag nått en viss krukstorlek så ökar jag itne ( man skall kunna hantera dem med).
pisanggoreng
04-02-2005, 11:34
Har inte planerat så långt....
När du beskär, hur mycket tar du då..?
Jag klippte ner dem ganska rejält i höstas, och nu är de kanske 20cm höga.
Ingrid på Västkusten
04-02-2005, 11:36
Har de börjat å växa?
Jag tycker det låter som att Du inte behöver beskära alls - möjligtvis putsa och styra lite senare på säsongen d v s Juni eller så - när Du ser att det kanske växer galet eller växer på fel ställe elelr nån gren dog etc.....
pisanggoreng
04-02-2005, 11:36
fast de står kallt (12-15 grader) och knappt får något vatten har de börjat växa...!
Ingrid på Västkusten
04-02-2005, 11:39
Som mina - de har liksom en 'årstidsradar' :-D
pisanggoreng
04-02-2005, 11:42

Ja, det verkar så! Tack för svaren!
ps. Innebär det att du plockar fram dina nu, eller ska man vänta lite till?
Ingrid på Västkusten
04-02-2005, 12:59
Jag har ju mina i uterummet så de liksom vänjs ju till i takt med att solen värmer så - ja de kan ju ha uppemot 18 grader nu fast det går ner emot 14 på natten och när solen inte lyser. Om ett litet tag så :-) men har Du lampa å så så kan Du plocka in dem nu :-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.