Full version: Övervintrad chili
pisanggoreng
Jag tänkte snart plantera om mina övervintrade chilisar, och undrar om man ska ge dem någon gödsel eller annan näring i samband med detta. Och en annan sak: hur stora krukor kan vara lämpliga nu..?
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Planerar Du också en beskärning av dem senare i vår? Tänk på att de endast ger frukt på nytillväxt så för att Du skall få en bra skörd så måste de bli större !
Jag beskär gärna också ( beroende på hur plantan ser ut med) - och ger dem näringsrik jord gärna med en gömma av typ Plantacote/Osmocote i botten. Och så går jag gärna upp i krukstorlek med ( beroende på sort och hur stor den är innan med givetvis). Men när jag nått en viss krukstorlek så ökar jag itne ( man skall kunna hantera dem med).
pisanggoreng
Har inte planerat så långt.... ohmy.gif

När du beskär, hur mycket tar du då..?

Jag klippte ner dem ganska rejält i höstas, och nu är de kanske 20cm höga.
Ingrid på Västkusten
Har de börjat å växa?

Jag tycker det låter som att Du inte behöver beskära alls - möjligtvis putsa och styra lite senare på säsongen d v s Juni eller så - när Du ser att det kanske växer galet eller växer på fel ställe elelr nån gren dog etc.....
pisanggoreng
fast de står kallt (12-15 grader) och knappt får något vatten har de börjat växa...!
Ingrid på Västkusten
Som mina - de har liksom en 'årstidsradar' :-D
pisanggoreng
laugh.gif laugh.gif Ja, det verkar så! Tack för svaren!

ps. Innebär det att du plockar fram dina nu, eller ska man vänta lite till?
Ingrid på Västkusten
Jag har ju mina i uterummet så de liksom vänjs ju till i takt med att solen värmer så - ja de kan ju ha uppemot 18 grader nu fast det går ner emot 14 på natten och när solen inte lyser. Om ett litet tag så :-) men har Du lampa å så så kan Du plocka in dem nu :-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon