nina L
läste nyss gamla länkar. Nu undrar jag vilka designprogram för trädgård ni har och om ni tycker om dem. Är det någon som har program för mac?
Har någon provat 3D Landscape 2 delux?
nina L
Är det ingen som har designprogram på datorn?
Jag ska köpa ny dator och måste ta ställning till om det ska bli en Mac igen (I Love Mac) eller om jag måste köpa en pc.Allt beror på designprogrammens kvalite och om de finns tillgängliga för Mac användare.
pisanggoreng
Det som folk brukar ha är väl Rosenholms trädgårsprogram (titta här!).

Det är ju en fördel att ha ett svenskt program, så att växter och annat är anpassade till våra förhållande.

Om det finns trädgårdprogram till Mac vet jag inte, men jag skulle rekommendera PC då det generellt finns så mycket mer till dem...
Caprice
Jag har Rosenholmsprogrammet... Har pc..

Det är jättekul att leka med, man kan göra allt i det programmet... Gångar, lyktor, dammar, kullar, bygga hus tom.... Stenpartier... Och ett stort, bra växtregister.. När du planterat det du vill och satt lyktor längs gångarna kan man ta en kvällspromenad.. Upplyst och jättemysigt... biggrin.gif

Däremot, när det väl kommer till kritan att planera i trädgården föredrar jag papper o penna... Vet inte varför.. Men så är det för mej iaf...

Så Rosenholm är kul att antingen bara leka med, eller komma på ideér med..

Köpte mitt begagnat för halva priset, det var det värt... wub.gif

Caprice
nina L
Vad jag förstod av tidigare inlägg (-03) (vet inte hur man länkar) verkar det inte vara ett så bra program. Jag tycker Mac är en mycket bättre dator och jag har aldrig haft virus! Dessutom så har jag många dyra program (Photoshop Indesign mf) just för mac. Vill inte ha pc. Men i värsta fall så måste även jag krypa till korset....
ThomasJ
Det finns inget trädgårdsprogram (nyare och för svenska förhållanden) till Mac. Tyvärr.. sad.gif

Det man kan göra är att att använda ett "PC-emuleringsprogram" Virtual-PC som gör att du kan köra just windows-program i din Mac. Nu vet jag inte kraven på just "Rosenholms-programmet", men det borde kunna köras i Virtual-PC.

Såklart skall du välja Mac även denna gång, det finns ingen anledning att flytta över till "den andra sidan". wink.gif

/Thomas - Mac-användare sedan 1993, och kommer aldrig byta sida. laugh.gif wub.gif
Mia, zon 3
Jag har Rosenholm, och visst kan man leka med det, men tyvärr tycker jag inte att det ger så mycket för planering av min egen trädgård. Min tomt sluttar nämligen i olika etapper, och det är skitsvårt att fixa i programmet. Den s.k. höjdeditorn är helknepig att jobba med..... Men det kanske förbättras i nya upplagor.
jendah
CITAT (Mia @ zon 3,04-02-2005, 12:47)
Jag har Rosenholm, och visst kan man leka med det, men tyvärr tycker jag inte att det ger så mycket för planering av min egen trädgård. Min tomt sluttar nämligen i olika etapper, och det är skitsvårt att fixa i programmet. Den s.k. höjdeditorn är helknepig att jobba med..... Men det kanske förbättras i nya upplagor.

Samma här... Vi bor på en utplattade del av en brant backe... Hela trädgården lutar... Får inte ihop något som ens kommer i närheten av verkligeheten.
Tänkte på att ta trädgården i småbitar - men även de små delarna lutar en hel del... Är nu nere på rabattplanering - men det gör jag hellre med papper och penna..
Men växtlexikonet är trevligt - och det finns fina bilder smile.gif

Inte nöjd, men gillar delar av det iaf... smile.gif

Kom på... om jag var du skulle jag inte välja PC för Rosenholm! Bara ett tips smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon