Hej på er alla.
Undrar om någon kan hjälpa mig med att artbestämma en häck/buskväxt. Den får rosa och rosa-vita blommor. Blommorna sitter som i en spira och är nästan lite ulliga, den blommar juli, aug sep. Till ganska sent på våren tror man att den är stendöd, för det är bara långa tunna spretiga pinnar som är ganska spröda, men framåt juni slår den ut. Klipper man av pinnarna grenar den ut sig. När jag fick med häcken i sommarstugeköpet var den formklippt. På några ställen där jag inte klippt den blir den mer och mer busklik. Den växer ordentligt mycket på en säsong säkert 40-50 cm. En äldre släkting kände igen den, de hade haft en sådan häck i hennes barndomshem. Har letat efter den i en mängd trädgårdböcker men inte hittat något. Blir jätteglad om någon känner igen och kan hjälpa mig med skötselråd.
Cina i zon 3
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2003, 14:10
Jag gissar klasespirea (Spiraea x billiardii), härdig till zon 7, höjd 1,5-2m den har ett upprätt växtsätt, brukar odlas som friväxande, underhållsbeskärs genom gallring på vårvintern. Växten tål även total nedklippning till ett par dm ifall man vill föryngra den.
Tack snälla Åsa. Visst är det en klasespirea. Nu får jag ge mig ut med sekatören i helgen och putsa.
Gossen Ruda
06-03-2003, 21:47
Finns i rosa och vit form. Har en oemotståndlig dragningskraft på Nymphalider, dvs Påfågelöga, Nässelfjäril, Vinbärsfux, Amiral och Tistelfjäril m.fl.
Ett varningens ord bara, håll efter rotskott! Kommer efter några år. Är väldigt lätt att föröka, bara att klippa av fjolårsskott och sticka ner i jorden och se till att dom inte torkar för mycket. Jag brukar ta ungefär 20 cm långa bitar och sticka ner 10-15 cm.
Jag hade ett stort bestånd som slagit rot i ett stenröse och som jag tröttnat på. Eftersom det knappast gick att gräva bland alla stenarna använde jag det där förfärliga som börjar på R och la sen över jord och sådde gräs. Klar förbättring. Sen skall det komma buskar och vildblommor.
Jag har samma erfarenhet osm Åke. Denna spirea klarar att växa under de magraste och mest kompakta jordförhållanden. Sedan är det svårt att få bort dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.