|
smajlizz
03-02-2005, 19:29
Hej, jag är ute efter tuffa, lite ovanliga fröer, gärna några som inte är alltför svåra att odla upp. Är det någon som har någon speciell växt att rekommendera?
Du kan väl kolla här: ImpectaRara VäxterDet är ju rätt individuellt vad man tycker är tufft. Om du berättar lite om vilka färger, höjder, i vilken zon du bor, perenner eller ettåringar så är det lättare att komma med konkreta förslag. Mvh Fenja
smajlizz
03-02-2005, 19:46
Fenja: Tack för länkarna  Ok, jag bor i zon 2, har inte tänkt mig nån speciell färg eller så, ettåringar eller perenner spelar heller ingen roll. Vore kul med någon växt man kan ha inomhus som inte är en så "vanlig" krukväxt
smajlizz
03-02-2005, 19:47
Har annars tillgång till trädgård också så kom gärna med tips om era egna favoriter!
Sulawesii
03-02-2005, 20:09
Australiska blandade växter från Impecta gav mig en häftig växt som är full av taggar. Jag gillar den skarpt! Bild på den.Bilderna efter den visar extremt dåliga bilder på taggarna.
smajlizz
03-02-2005, 20:15
Sulawesii: Wow den är jättetuff! Ska kanske skaffa mig en sån?
Sulawesii
03-02-2005, 20:20
Ja, det tycker jag! Men, man vet ju aldrig om man får samma frön i den där blandningen. I vilket fall som helst, så är det roligt att köpa grisen i säcken och inte ha en aning om vad som kommer att komma upp!
kerstin z5-6
03-02-2005, 21:41
 Solanum quitoense Ätliga goda frukter o fantastiska bld - Min planta har jag fått av Helen i Piteå som sått den -I mitt album vinterträdgård finns en del saker jag sått själv -som är krukväxter i alla fall går de ha som sådana
Caprice
03-02-2005, 21:47
En som inte år så ovanlig, men tuff, är Ricin... blir ett blickfång i trädgården..! Otroligt snabbväxande och lätt att driva upp ifrån frö.. Plantera ut den i trädgården som ettårig... Den är dock giftig..!  Caprice
Caprice
03-02-2005, 21:49
Just det, du hittar den bla hos Impecta..! Caprice
smajlizz
03-02-2005, 22:48
Oj vilka bilder! :=) Jättefina växter!
smajlizz
03-02-2005, 22:53
Kerstin: Bilderna i ditt fotalbum är verkligen fina  hur har du lyckats med citrusträden? Det skulle jag vilja ha ett, blommorna doftar så härligt!
kerstin z5-6
03-02-2005, 22:56
Det är nog mer miljö än grön tumme Men jag försöker göda enl konstens regler = mycket -ha en luftfuktighet på 60% under vintern minst o beskär försiktigt när den vaknar
smajlizz
03-02-2005, 23:18
Jaha okej det får jag pröva nån gång!
Titta på Pelargonsällskapets hemsida så upptäcker du att till och med bland en så vanlig blomma som pelargon så finns det sorter du inte känner igen! Jättekul att samla på också. Mvh Fenja
smajlizz
04-02-2005, 10:54
Fenja: Det var ett bra tips! Det behöver ju inte vara en ovanlig växt för att sorten ska vara ovanlig!  Nu finns det ju så många varianter av alla möjliga både vanliga och ovanliga växter.
Jag har en krukväxt som är mycket speciell. Den kallas "rör mig ej" på fröpåsen, heter "Mimosa pudica" på latin. Den har jättefina skira blad, som sluter sig och hänger ner från stammen direkt man rör vid bladen, eller om krukan skakas. Efter några minuter rätar bladen ut sig igen. ALLA blir fascinerade av blomman, när de själva fått peta på den. Även jag, trots att jag haft den ett tag
smajlizz
04-02-2005, 11:58
Ja just det! En sån har jag sett  den e jättehäftig ju!
Ludvig Johansson
04-02-2005, 18:10
Hejsvej Jag tycker om http://www.jungleseeds.co.uk. Finns en massa roliga exoter där. Jag sådde eucalyptus för några veckor sedan och nu har det tittat upp en större mängd.
smajlizz
04-02-2005, 21:24
Ludvig: Ska ta en titt på den sidan  tack!
Mimosa "rörmejej" har jag sett i flera fröfirmors utbud i år.....den är nog "inne" nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|