Lady Hamilton
Hej jag har läst några tidigare inlägg om bubbel-plast. De flesta av er gör lite "special arrangemang" o det verkar bli bra.

Jag själv har beställt bubbel från Willab + deras Brick-hållare som man fäster plasten med direkt i alu ramen. Men hur gör jag med vädringsfönstren? Sätter jag bara för dem (hur blir det då med vädringen?) eller bör jag göra ett "arrangemang" o fästa dem så det följer med fönstren om de går upp?
Hur har ni gjort? wacko.gif
kerstin z5-6
Det sistnämda -Fungerar fint
Ingrid på Västkusten
Vi har det förstnämnda :-)
Lady Hamilton
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-02-2005, 11:41)

Hur fungerar det då med ventileringen?
Funny
rolleyes.gif Av mina 6 fönster har jag bara lämnat 2 st så att dom går att öppna om jag vill! Alltså gjort en flik av plasten och teipat för! Har funkat i 4 år! laugh.gif tongue.gif
Lady Hamilton
smile.gif Tack för tipset!
Ska börja fixa i morgon (Har hela veckan ledigt!)
Ingrid på Västkusten
CITAT (Hamilton @ 04-02-2005, 14:38)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-02-2005, 11:41)

Hur fungerar det då med ventileringen?

Har inte tänkt så mkt men vi har ju inte bubbelplasten i ett stycke i hela växthuset utan det finns skaravr dock inte vid fönstret. Det fungerar :-)

Däremot så åker bubblet väck ibland redan i mitten av April! Vi är mkt tidiga med borttagning så man kan nog säga att dte ordnar sig ändå :-)
Lady Hamilton
Jag satte in mitt igår ( naturligtvis hade jag köpt för lite, fattades 3m2) mad.gif

Och visst blev det "skarvar" men jag fick mina så täta, att jag har svårt att tro det kan komma någon ventilasion därigenom. unsure.gif
I alla fulla fall så åker jag till Umeå i morgon o hämtar "sopor" ("vanlig"bubbel-plast) från brorsan. Det får duga så länge. Har inte lust eller råd att köpa mera i år.

Så det blir nog att göra en glipa i plasten för fönstren o sedan "trixa till" det hela
LisaPalm
Hej ! Jag brukar lämna dörren lite på glänt om jag ser att det ska bli en varm dag. Det har fungerat bra o jag slipper krångla med att passa in runt fönster.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (LisaPalm @ 17-02-2005, 08:37)
Hej !     Jag brukar lämna dörren lite på glänt om jag ser att det ska bli en varm dag. Det har fungerat bra o jag slipper krångla med att passa in runt fönster.

Så hade jag också tänkt, men det är ju första sommaren med växthus så man får väl testa sig fram med allt möjligt

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Hoho ,När börjar ni ? Mina vädringsluckor är fullt öppna i slutet av mars !
Fö tar jag aldrig in kolvarna till vädringsfönstrern heller
Det blir mkt lätt för varmt i växthus
Har man dörren öppen -kan ju nån ren komma in o käka upp allt man haver laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Du bor ju i mina hemtrakter så jag vet detdär om renarna! Men i Mars kan det även vara risk att någon Isbjörn kommer o tar Renen inne i växthuset, och då blir det till att starta upp planteringen på nytt. Och det vill jag inte.

Men nu när jag bor längre söder finns det bara Älg o rådjur, men även de måste stängas ute.
Mina vädringsfönster är inte fullt öppna förrens fram emot Maj
(beror ju på läget av växthuset)
Men jag "trixar" nog till det med vädringsfönstren, vill inte att vårsolen lyser in för starkt o bränner mina små "bebisar"
fiffigafrun
Men blir det verkligen så varmt i ett växthus i mars här uppe hos oss (zon 5-6)? Det kan ju vara riktigt kallt på natten då i alla fall. Jag har inte tagit upp några hål i bubbelplasten för mitt för den går inte ända upp i taket ju. Kan man inte vädra lite m dörren? Har inga renar i närheten, möjligen hungriga harar och dom kan vara rätt fräcka ju.
kerstin z5-6
Du får ställa dig därute i mars o kolla Karin , smile.gif men med Florum som har så högt i tak kanske det räcker med dörren .... Jasså , isbjörnsproblemet wink.gif Trodde jag bara var dom i LOST som hade ..haha ..
Ju malå och en till sameby är här nu raiden gick ner nyss o jag får alltid åka 20 min tidigare till jobbet pga dem smile.gif
men de är ju ett vårtecken ..
jåj
Vist kan det bli varmt i växthuset redan i mars när solen skiner, vädringsluckorna öppnar, fram på morgontimmarna är det "svin" kalt och värme behövs för att slippa frosten.
Här på väskusten har vi grävlingar och mördarsniglar på natten!
Dagtid är det inga större problem bara en och annan tvåbent räv som provsmakar och njuter!

JÅJ
Ewa smålänska höglandet
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2005, 17:09)
Har man dörren öppen -kan ju nån ren komma in o käka upp allt man haver  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Får jag se en ren här, så får han väl äta laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon