Caprice
Jag ställde frågan här för någon vecka sedan, men fick inget napp... sad.gif
Undrade ifall någon spelat in det programet...

Gröna Rum hade ett inslag ifrån Ninfaträdgården i Italien den 13 Okt 1999... Jag skulle jättegärna vilja se det inslaget...

Mailade Svt och frågade om det går att få köpa just det programmet...
Fick svar idag, att visst går det.. De har tom en speciell avdelning dit man vänder sig om man vill köpa ett program som visats..

Så, visst får jag köpa det programmet på vhs... för 900:-...!! ohmy.gif huh.gif

Vad sjutton är det som kostar så mycket...?
Full förståelse att det kostar ett band, samt lite tid...
Men 900:-...?

Caprice
kerstin z5-6
DEt har nog mer med rättigheter att göra än tid
Caprice
Hmm, du kanske har rätt i det...

Men det borde ju funka som när man köper en film på vhs el Dvd...
Dvs att man får inte visa filmen / programmet för en betalande publik...?
Endast för hemmabruk...

Och en ny film är ju betydligt billigare...

Men det stämmer säkert som du säger, Kerstin...
Måste ju finnas någon logisk förklaring till varför det kostar 900:-...

Jag blev förvånad bara...

Caprice
mulle
Då du köper en kopia av ett program från SVT måste kopian först tillverkas, själva programmet finns sparat i arkivet som ett professionellt originalband. Det ursprungliga programmet kan vara gjort på Beta-band eller digitalt, t.ex.
Överföringen sker i rum med extremt dyr specialteknik. Timkostnaden för att hyra ett sådant rum är skyhög.
SVT har interndebitering, allting kostar inom huset lika mycket som ute på "fria" marknaden. Det plus ersättning för arbetskraft är största orsaken till det höga priset!
Mvh
Mulle
Caprice
Jo, jag skickade en fråga om varför det är så dyrt...

Fick till svar att det har ingenting med rättigheter att göra, utan lägsta-pris för en sådan service är 900:-. I det här falllet med Ninfaträdgården var inslaget 8min...
Vill man ha en entimmesprogram kostar detta 1200:-..

Så kan det gå...
Och tyvärr verkar det som ingen här har just det programmet inspelat heller... sad.gif

Caprice
JonasQ
Om du vill se programmet så finns det ju faktist på SVTs hemsida, går att titta på direkt där. Konstigt att dom inte berättar det åt dig när du ville köpa, kanske dom inte känner till sina egna tjänster?

Kvaliten är ju inte som på tv men helt OK om man verkligen vill titta på något.
Caprice
Jonas,
är du säker...? ohmy.gif

Det var det första jag försökte med, men hittar bara program tillbaka till 2002... Det här var ju 1999.....

Caprice
JonasQ
Ahaaa, läste slarvigt. Trodde det var nåt program som visats nyligen...
mulle
Jag kom att tänka på att Gröna Rum ju brukar köra med repriser under högsommaren. Kan du inte maila dem och be att få se inslaget om Ninfa en gång till? Det kanske lyckas och gör det det inte så förlorar du ju ingenting!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon