Heddas matte
04-02-2005, 10:19
Jag funderar på att plantera ett persikoträd, men har inte hittat information om hur stora de blir eller hur de växer (snabbt, långsamt, utbrett eller kompakt). Har hört att sorten Frost ska vara bra.
Vet någon något om dem?
I år kanske det kommer någon ytterligare variant av persika än Frost och Anna Helena. Båda kan fungera bra, men är inte så härdiga att de får bli E-plantor (www.eplanta.com).
Några här i zon 3 har fristående persikoträd som givit mycket frukt under några år. De flesta som har persika i son 3 försöker dock spaljera det mot en husvägg i söder- eller västläge.
Min egen erfarenhet är dels att persikoträd kan frysa ned en kall vinter. Jag har tolkat det som att markfrosten varit värst, inte kylan i luften. Ett annat vanligt problem är att de blommar för tidigt så att blommorna fryser. det kan man lättare göra något åt genom att skugga det till dess att det blir varmare. Persika reagerar mer på ljus än värme eller tidpunkt när de väljer att slå ut.
Som fristående är de ganska små och vill växa mer rätt upp än utbrett. Det största fristående jag sett i Sverige var drygt 3 meter högt och lite mindre brett, men det finns säkert mycket större än så. Det hade rätt krafig stamvidd och var beskuret. 3 meter höga blir de utan problem när de trivs.
Gillar ett persikoträd läget kan det växa snabbt och ge mycket frukt på bara några år. Snabbare än vanliga äppelträd.