Full version: Cycas Revoluta
smajlizz
Har precis köpt en Cycas Revoluta, är det någon som vet hur den skall skötas?
Lady Hamilton
Hej jag försöker att hålla min ganska torr, o när jag vattnar ser jag till att det inte kommer på kotten. En dusch på bladen med blomsprutan blir det ofta. Om det kommer grönt i mitten/ nya blad på kotten då bör du ge en blad-dusch tills de nya bladen har slagit ut.
smajlizz
Tack för råden! smile.gif
Fenja
CITAT (Hamilton @ 04-02-2005, 14:34)
Hej jag försöker att hålla min ganska torr, o när jag vattnar ser jag till att det inte kommer på kotten. En dusch på bladen med blomsprutan blir det ofta. Om det kommer grönt i mitten/ nya blad på kotten då bör du ge en blad-dusch tills de nya bladen har slagit ut.

Vilken ljuvlig avatar du har Hamilton! wub.gif
Mvh
Fenja
anna_rispan
Vad händer om man vattnar på kotten????? Det har jag gjort. Men tänkte som så att det regnade väl på denna planatn en gång i tiden...
Lady Hamilton
CITAT (anna_rispan @ 12-02-2005, 09:13)
Vad händer om man vattnar på kotten????? Det har jag gjort. Men tänkte som så att det regnade väl på denna planatn en gång i tiden...

laugh.gif Jovisst regnar det även där!
Men jag TROR wink.gif nog att skillnaden är att om du vattnar på kotten så är risken stor att den börjar ruttna, eftersom det tar tid innan den torkat upp ordentligt o i "djungeln"går det snabbare. rolleyes.gif

(blev lite rörigt, hoppas du förstår ändå wub.gif )
anna_rispan
Okej. Jag hoppas att den torkar ordentligt nu då, den är placerad framför elementet och det kokar ju på vintern. O aldrig mer vattna på kotten.

Tack för förklaringen.
Kajsa
Och jag vattnar alltid på kotten, har inte märkt att den mår dåligt av det. Duschar den ibland, men den ska torka upp mellan vattningarna, förra våren fick jag tre blad samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon