netaave
APELSINSAFT

Till ca 3 l saft

2 kg apelsiner, om du tar hälften blodapelsiner blir det väldigt vacker färg.
1,8 l socker
2 msk citronsyra
1 l vatten

Tvätta och borsta apelsinerna mycket noga i varmt vatten och torka dem.

Skala av det yttersta gula skalet med en potatisskalare se till att inget av det vita kommer med, gör det så ändå skrapa bort det med en liten kniv.

Lägg skalet med sockret och citronsyran i en bunke.

Koka upp vattnet och häll det hett över skal- och sockerblandningen. Rör då och då, så att sockret löser sig under det att blandningen kallnar.

Klyv apelsinerna och pressa ur saften. Häll den i sockerblandningen, rör om och sila alltsammans i trådsil, obs ej silduk då det är socker med.

Häll upp saften på kalla flaskor (plastflaskor om den ska frysas, fyll inte ända upp).
Tillslut dem väl.

Frys gärna den här saften
netaave
Lyfter upp den här tråden, har gjort 1,5 sats idag.
niklaswik
Gör du den här saften enligt schema samma datum varannat år? laugh.gif

(04-02-2005, 04-02-2007)
netaave
CITAT (niklaswik @ 05-02-2007, 12:49)
Gör du den här saften enligt schema samma datum varannat år? laugh.gif

(04-02-2005, 04-02-2007)

Lägger tydligen in receptet de datumen iaf. laugh.gif
Minns faktiskt inte vilket datum jag gjorde den -05 eller -06 men gör den alltid den här tiden då apelsinerna är billiga.
(Fast blodapelsinerna var dyra, 19 kr/kg, men det blir så vacker färg så jag måste ha dom med)
Ciczi
Har du verkligen 1.8 liter socker till 2 kg apelsiner? det låter väldigt mycket tycker jag... ohmy.gif

men annars låter det gott med egen saft på apelsiner. smile.gif

Ciczi
netaave
CITAT (ciczi @ 05-02-2007, 18:37)
Har du verkligen 1.8 liter socker till 2 kg apelsiner? det låter väldigt mycket tycker jag... ohmy.gif

Ciczi

Ja det är det och den blir inte speciellt söt, skalen ger mkt smak och sen pressar du ju alla apelsiner också
AnitaO

Ciczi

Gjorde saften i går och den är kanongod.
Känns inte allt för söt. Det är mycket syra i apelsinskalet.
askar

Ciczi

Undrar detsamma... jag föredrar att pressa apelsiner istället. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon