|
gammelnalle
04-02-2005, 19:25
Mina bilder är för "stora" (ca 270kB) så jag får inte in dem i mitt album... vad skall man göra??? Jag har försökt att beskära bilderna men kommer ändå inte ner .... (ingen panik med snabbt svar... hinner ändå inte göra det i helgen...)
TeliaNet
04-02-2005, 19:27
i MS photo editor kan man förminska dem.
gammelnalle
04-02-2005, 19:29
vågar knappt fråga.... Finns det programmet i min dator??? ja..... jag är totalrudis på datorer... men övning ger färdighet.....
De flesta datorer har Paint och med det kan du förminska bilder Nallen. Mvh Fenja
TeliaNet
04-02-2005, 19:34
i paint ändras inte bilden symetriskt så sidorna blir inte som från början. tex 10:5 blir 6:4 efter ändring.
photo editor finns i w98.
CITAT (gammelnalle @ 04-02-2005, 19:25) Mina bilder är för "stora" (ca 270kB) så jag får inte in dem i mitt album... vad skall man göra??? Jag har försökt att beskära bilderna men kommer ändå inte ner .... (ingen panik med snabbt svar... hinner ändå inte göra det i helgen...)  -_- :) :)  Jag vill tipsa om PhotoPlus 5.5. läs gärna mer i Åh, vad trött jag blir!, Snälla, hjälp mig förminska mina bilder! och Hjälp!.
*Felix matte*
05-02-2005, 08:14
Om jag ändrar bildstorlek i Paint så börjar jag med att skriva in 80% på höjd och bredd...sen sparar jag den i "Mina bilder" och kollar hur många Kb den har. Kom ihåg att spara under nytt namn...annars försvinner (tror jag) den ursprungliga bilden. Om den är för stor så tar jag den stora bilden igen och minskar till 70% Så fortsätter jag tills bilden är strax under 100Kb. Är inte så bra på att förklara men du har ju redan fått råd så du fixar det säkert. Lycka till! ska bli kul att få kika på dina bilder.
Christoffer
05-02-2005, 12:06
Jag använder mig alltid av gratisprogrammet "Irfanview" som är mycket lätthanterligt, och man kan minska i procent på bara ett kick. Sök på Irfanview i Google eller www.download.com. Dessutom har programmet en massa andra effekter, som att göra om bilder till en oljetavla, skapa boxar av bilderna, och andra häftiga effekter. Snabbt, enkelt och bra.
Jill-Ulrika
05-02-2005, 13:14
Photoshop, Adobe Photoshop är väl ändå det bästa bildredigeringsprogrammet? Fast det får man nog köpa separat eller ladda ner någonstans (gu´förbjude och själv skulle jag aldrig våga:-D)
Du behöver inte mixtra så mycket med storleken på bilden, i sig. Istället är det upplösningen du ska jobba med. Där det står dpi (=dots per inch) ska du skriva in 72 vilket är gångbar upplösning för nätet.
Ska du däremot ha bilder för tryck kan det däremot vara en idé att öka upplösningen till ca: 300 dpi men då blir bilden jättestor!
Jag är inget bra på sånt där. Jag kan, men jag vet inte vad jag gör, det är därför jag går på kurs, för att lära mig vad det är jag gör. Med det ville jag säga, att jag inte är rätt person att hjälpa dig, men ändå vill tala om att jag ropar "Jippi!" för att nallen ska sätta in bilder  .
Har du inte lust att hosta upp några tusen för Photoshop är ACDsee ett bra alternativ. Kan både skala (minska antalet bildpunkter) och komprimera (packa informationen) till lagom storlek. Gunilla
CITAT (gammelnalle @ 04-02-2005, 19:25) Jag har försökt att beskära bilderna men kommer ändå inte ner .... Om du försökt beskära bilderna har du väl redan ett redigeringsprogram? I det finns bergis också funktionen bildstorlek. Tjoa till så finns det säkert fler med just det programmet och som kan hjälpa dej.
gammelnalle
06-02-2005, 10:08
Tack för alla snälla svar och tips... Jag har inte (repris ja jag vet..) tid att jobba med detta i helgen... Visst är det skit att man måste jobba med??? "Editor" verkar INTE finnas i min dator (har gjort en sökning) men, jo , jag har 2 olika bildredigeringsprogram där jag kan "klippa" och klippa ur (Crop) men "förminska antalet pixlar" har jag ännu inte lärt mig. Dock har jag lärt mig så pass mycket annat här på odla. så det finns hopp... "Så länge de hoppar, finns det liv" jag lovar att jag skall försöka få till något..... Ännu en gång: TACK till alla Trevliga och hjälpsamma individer här på odla. Jag älskar er!!!!!
Nähä... där fick vi inte veta vilket program som Nalle använder för beskärningen. Häcksaxen kanske?
"Förminska antalet pixlar" - se där!
För att visa en bild på webben, behöver du inte mer än 72 pixlar/tum. (eller var det inch? "72/ " är det i alla fall.)
Lyckas du med det, så har du dina bilder!!
gammelnalle
06-02-2005, 10:36
Nä inte häcksaxen. Jag klipper inte bort så många ändor från mina bilder.... Kan den heta: PhotoWise ??? så står det iallafall när jag öppnar upp bilderna...
CITAT (gammelnalle @ 06-02-2005, 10:36) Kan den heta: PhotoWise ??? så står det iallafall när jag öppnar upp bilderna... Sedär! En bra början.  Jag har inte det programmet, men dom funkar säkert ganska lika iaf. Leta i menyerna efter storlek eller resize eller nåt. Testa och testa. Men som nån sa tidigare, gör först en kopia av bilden - spara som - så du får minst två, attans svårt att få tebax originalet när det är omgjort. Finns ju alternativet också att skicka över bilderna till nån som kan förminska dom (i olika variationer) och sända tebax dom för utläggning.
CITAT (gammelnalle @ 06-02-2005, 10:36) Kan den heta: PhotoWise ??? Agfa PhotoWise?
Jill-Ulrika
06-02-2005, 13:38
CITAT (amaira @ 06-02-2005, 10:35) "Förminska antalet pixlar" - se där!
För att visa en bild på webben, behöver du inte mer än 72 pixlar/tum. (eller var det inch? "72/ " är det i alla fall.)
Lyckas du med det, så har du dina bilder!! Precis det jag menade fast jag kallade det dpi (dots per inch =prick per 2,54 centimeter.) http://eslus.com/Gizmos/inchcm.htmlHar läst att 72 dpi är lagom för internet men att 100 dpi ger bättre plattare bilder när det är fråga om illustrationer. På denna sida minns det massor av nyttig IT-info:http://www.jonasweb.nu/
I Corel Photopaint klickar jag på
Image (el. Bild) i menyn överst uppe på skärmen.
Sedan klickar jag på Resample i menyn som då kommer fram.
I rutan som sedan visar sig, går jag ner från 100% till ... tja, till det jag tycker verkar bra, beroende på hur stor bilden är från början.
I Photoshop klickar jag på
Image (el. Bild) i menyn överst uppe på skärmen.
Sedan klickar jag på Image Size (el Bildstorlek) i menyn som då kommer fram.
I rutan som sedan visar sig, väljer jag att minska storlek i cm.
Det räcker att klicka i en siffra på ett ställe, för proportionerna hänger med automatiskt.
I Photoshop ser jag dessutom till att Pixlarna (dpi) står på 72. Eftersom datorernas skärmar ändå inte kan visa flera.
Högre pixeltal, eller dpi, väljer man för att trycka ut bilder.
Oavsett vad du har för program, kanske det här kan hjälpa dig nåt??
Annars, fortsätt fråga, rätt som det är dyker nån upp som har PhotoWise.
Lycka till!
gammelnalle
09-02-2005, 20:13
TACK ännu en gång!! NU har jag äntligen lyckats med att få in två bilder.... men hur får jag ut dem hit??? skicka som vykort kunde jag,,, men nog måste jag kunna hänvisa till mina egna bilder??? har t.o.m. en blomma!!! DET NI !!!  Hmmmm efter div letande hittade jag detta: 19. Hur gör jag för att använda en av mina bilder i ett inlägg i forumet? Gå till det album där du har bilden och leta upp den. Högerklicka på bilden och välj "Egenskaper" i menyn som kommer upp. Kopiera "Adressen (URL)" och klistra in den i ditt inlägg. så jag tar tillbaka.... jag skall prova detta...
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2005, 20:13) har t.o.m. en blomma!!! DET NI !!!  Åh, en blomma ... Den vill jag verkligen se!
*Felix matte*
09-02-2005, 22:32
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2005, 20:13) TACK ännu en gång!! NU har jag äntligen lyckats med att få in två bilder.... men hur får jag ut dem hit??? skicka som vykort kunde jag,,, men nog måste jag kunna hänvisa till mina egna bilder??? har t.o.m. en blomma!!! DET NI !!!  Om du vill att vi ska få se ditt album så får du gå in på din kontrollpanel och till vänster på sidan hittar du Personlig profil nedanför den väljer du Redigera profilinformation och där ...till höger skriver du in ditt Användarnamn i ditt fotoalbum. Då kan vi alla se dina bilderna i ditt album. Men...Om du inte vill visa hela ditt album utan bara några bilder så får du antingen Länka genom att skriva in bildens adress i LÄNK rutan Eller visa bild.. Då får du skriva in bildadressen i rutan BILD Lycka till!
Hmmm, om du inte vill att vi ska se ditt album, så får du nog göra det "privat" ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|