Full version: Aha upplevelse?
Evin
Jag satt och tittade i Fenjas album och upptäckte att jordärtkocksblommorna såg precis ut som en av mina favoritblommor. Finns det någon liknande blomma som jordärtskockan (närtill identisk) eller kan det vara så att mina farmor och farfar har trädgården full med jordärtskockor?

/Eva
Ingrid på Västkusten
Finns en gammeldags rudbeckia bl a som ser ut så - även andra 'mormorsväxter' :-)

Jag tror inte de blir så höga som jordärtsskockorna....de vart äver två meter hos mig....

Hälsar Ingrid
Fenja
Mina jord ärtskockor blev 3,5-4 meter!! Sorten heter Bianca och är den enda som hinner gå i blom här i Sverige. Vill du ha knölar Evin så kan du pm:a mig.
Mvh
Fenja
Thomas Wahlqvist
Har blivit berömd för mina jordärtskockor som blommar i juli, 2,5 meter höga, gula och fina blommor.
Men det är inga skockor, det är skålört, silsium tror jag att de heter på latin.
Virgo
Förra året glömde jag vart jag hade satt jordärtskockorna, kunde inte hitta dom. Så upptäckte jag att det kom upp "rudbeckior" i en plasthink. I den var det ungefär 5cm jord. Trodde att jag hade rensat bland rudbeckiorna, men det var ju jordärtskockorna som blommade, ja då var ju problemet löst var jag hade satt dom. I hinken förstås, där dom inte skulle vara.
Det var min aha upplevelse.
Ingrid på Västkusten
Vi satte också franska skockor - ser på pricken ut som solrosor i bladverket - de blommade inte men såg ut som giantiska solrosor!

Och i kväll tro't elelr ej så har jag ätit mina första skockor - anrättade a la Philippe & Gun-Britt Plöninge marinerade och grillade.
Det var ju ASGOTT! Alla mina förutfatatde meningar föll ju platt.....
Virgo
Receptet Ingrid!
Var är receptet?
Evin
Efter att ha pratat med mina farföräldrar har jag kommit fram till att det inte är kronärtskocka...så synd....Har kollat upp lite rudbeckior och det liknar mest Rudbeckia auriculata fungus.
Kan inte minnas att knappen mitt i blomman är upphöjd.....

Jag brukar köpa jordärtskockor och gör soppa med dem med stekt bacon till.
Men marinerat och grillat verkar ju jättegot...

Väntar oxå på receptet!

/E
Ingrid på Västkusten
Um - det var inte så våldsamt märkvärdigt receptet smile.gif) det komemr ifrån ett nummer av natur och Trädgård med en megaartikel om jordärtsskocor och recept i kvadrat å minut. Eftersom jag inte är så förtjusit i grädde välkomnade jag dem - det var verkeligen annorlunda !

Natur och Trädgård nr 4 ifrån 2003 ( iall nån vill köpa ett lösnummer eller låna på bibblan)'

Grillade röda jordärtsskockor ( jag hade vanliga köpta)

300 gr välborstade skcor
ccitronvatten d v s 5 dl vatten saften av 1 citron
marinad ( medelstark chili mald till pulver )
1 tsk salt 2 msk olivolja.

Ugn 225 grader ( jag körde 3D varmluftsgrill)

Skär skocorna i tunna ksivor ( jag körde dem tjockare men inte för tjocka då blir de liksom mera 'blöta' men det är inte fel heller)
och lägg dem genast i citronvattnet. Blanda marinaden i en plastpåse. Häll bort citronvattnet och ner med skockorna i påsen med marinaden. Knyt till väl och skaka - låt ligga i ca en timme ( halvtimme räcker om man har bråttomt). Grilla i översta delen av ugnen elelr lägsta delen av ugnen beroendes på mängd, ju fler ju lägre i ugnen.
Prova med sticka om de är klara. och nej, jag skalade dem inte.

Asgott!

Man kan variera med timjan och rosmarin om man inte vill ha chili.

Detta nummer innehåller pizzarecept + vinmarinerade skocor + soppa + fin lång artikel och sortråd.

Bon appetit!

Hälsar ingrid

PS Phlippe rek Pimiento d'Espelette eller Czechoslovakian Black som chili- jag tog en av mina hemodlade medelstarla - fungerade suuuuper!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon