Hej Sven!
Alltid intressant att läsa om dina projekt, tack för mailet!

Jag väljer som du föreslår att svara på Olda.nu eftersom helt klart flera behövs för att kunna ge dig mer fullständig respons.

Delar upp ditt mail i flera frågor.

>Hej Har läst din hemsida och mycket annat ? men har några frågor?Pelarträd >används 106 som grundstam Visst går B9 ochså till grundstam?

Jag har mycket liten erfarenhet av pelarträd och har inte testat själv att ympa upp dem på olika grundstammar. Känner inte heller till någon som experimenterat, vi har flera gånger i pomologsammanhang noterat att vi alla har för lite kunskaper!

Jag skulle inte tveka att testa med olika grundstammar om jag vore du. Själv sätter jag till och med experimentspaljéer på fröstam, och säkert kan en hel del pelarsorter bli bra på andra grundstammar än 106 också. Meddela gärna här eller till Pomologiska sällskapet hur det går!

>en vanlig fröstam onödigt stark?

Ibland trivs inte sorten på en grundstam, av skäl man inte kan förklara. Det finns sorter som inte trivs bra på A2 också. Men om pelarsorten trivs är det ju intressant att se resultatet. Skulle gissa att pelarapelsort på fröstam blir högre och kanske mer långlivad. Vore väl inte så dumt? Värt att testa helt klart.

>Jag får en plommonstam(Prunus St.Julien Inra ll)som skall ympas >plommon på >men två "ympar" skall jag ha persika på. Går det att ympa >3 ympar på en >grundstam? 2 kvistar motsatta sidan persika och >plommon i toppen?(södervägg >zon 5 skydd för solen)?

Jag har knappt ympat stenfrukt på grundstam alls. Skulle (kanske därför) inte tveka att ympa som du föreslår. Om du vill ha råd av en plommonexpert är Erik från Urshult (vad heter han nu i efternamn.... visst känner du honom - medlem i Pomologiska sällskapet, plommonoldare sedan barnsben?).

>SLU kivik hade aluminium under Aromam för att förbättra fruktkvaliten. Kan >man inte ha det på alla äppleträden? Frukträden är en del för zon 4 och jag >har zon5 ? Alla mina träd är mycket små växta om de får speglar under sin >så skulle det kanske göra en zon?

Jag har inte testat men jag gissar att om det extra ljuset ger högre sockerhalt i frukterna och därmed längre hållbarhetstid. Om det kan påverka hela trädets härdighet och i vilken utsträckning i sådana fall kan jag bara gissa. Tror dock inte att det kan göra så mycket som en zon.
Däremot finns ju andra knep för att klara träd i högre zoner än de normalt ska tåla, men de känner du säkert redan till.

>Skall växa i rader 45grader lutning söder >avstånd 0,5 m.Har jag tur blir >det massor om ymparna tar sig? Ena raden B9 >och den andra B396 lika sort. >20 finska sorter men de klarar mycket mer men inte blir de sämre 0,3m på >vardera sidan om stammen med aluminium speglar?Jag fick 2 ympar på >pelarträd bl.a. från Arvika !
>och han hälsade till dig, hade gått på kurs tillsamman Julita. Du får gärna >svara på odla nu om frågornas svar passar där. Har grundstammar bara från >Rögle Och ympris Ekofrukt, Blomqvist plantskola och Erhard Andersson, >Arvika.

Du har goda kontakter, människor som kan ge mängder av egna erfarenheter. Ympa och testa på bara! ;-)

>
>( Är det sant? att en del träd på Julita har kräfta? Får man sälja >ympris >då? )

Ja, tyvärr har stora delar av Julitas äppelträdsbestånd kräfta. De står i mycket sank mark som de kämpat med att dränera. Det ympris som jag känner till har plockats där har tagits från de minst sjuka eller helt kräftfria träden. Vill du veta hur deras ymprispolicy ser ut - tala med Håkan Svensson där.

Och du - det vore roligt att se dina odlingsprojekt i bild!!!