Elute
biggrin.gif Jag håller på att planera och anlägga en kryddträdgård för häxor. Förutom de vanliga kryddorna och örterna som jag använder i köket så önskar jag förslag på lite roligare inslag, som är härdiga i mellansverige.
Christoffer
Hmmm.... jag vet inte hur de klarar sig i mellansverige, men häxörter som Belladonna, Alruna, Spikklubba, Bolmört, Nattskatta, Odört, Sprängört, Dårrepe, Femfingerört, Korn- och Opievallmo, Stormhatt, Vild Selleri, Poppel, Låsbräken räknas som häxörter i min bok "Örtmedicin och växtmagi".
Caprice
Självklart måste du ha en Fothergilla major, häxal..

laugh.gif tongue.gif

Caprice
Fenja
Malört, dårört, digitalis, ormbär och frossört.
Mvh
Fenja
JoLo
Det finns ju en massa massa medicinalväxter, men du kanske är mer ute efter lite mer "häxfokus" på det du vill ha?
Ylva i Dalarna
Hej!

För att få den rätta stämningen så kan man ju dekorera med lite växter bara för syns skull, tycker jag. Mörka växter, nästan svarta, finns det ju tex. i massor att få tag på allt från tulpaner till perenner, marktäckare, ettåringar och grönsaker. Att komplettera till örterna och medicinalväxterna alltså! Spännande dramatiska effekter med häftiga blandningar av färger kan också vara kul som illandes rött med orange om man vågar (och det gör man ju om man är en häxa) sen tycker jag ju att man måste ha en kristallkula i alltihop! laugh.gif

Hej svejs!

Ylva
Tessa
Jag såg en på ebay som har en shop med bara wicca örter med mera, rätt intresant, där står vad det gör osv
zaaritha
Naturligtvis måste--som sagts i tidigare svar-- bolmört, spikklubba, fingerborgsblomma, nattskatta, flenört, malört, johannesört vara med!
Elute
Javisst, lite häxfokus. Jag har ju vättestenen, älvdansen i morgondimmorna i augusti, (vi har ett stort område) och så har jag hustomtar (eller tomtar på loftet) Det låter som om ni vet vad jag är ute efter, kristallkulan ska jag ha i åtanke. Men var hittar jag Fothergilla major? Finns den på plantskolan?? unsure.gif
Fenja
Du hittar häxalen på handelsträdgårdar, ja.
Mvh
Fenja
zaaritha
Bättre än häxal--är att ha en flygrönn i sin trädgård!!
Zazu
kolla på cissis hexsajt, en oerhört trevlig sida tycker jag, klicka på örter.

mvh zazu
Tesa
Stor häxört Circaea lutetiana.....naturligtvis...
Dulcamara
Och så får inte glömma min favorit bland solanumarterna - också en gammal medicinal- och häxört: Solanum dulcamara (besksöta) som också är en vacker slingerväxt med lila blommor och röda bär! Du kan så frö eller ta en rotstickling från ett vildväxande exemplar, den är lätt att få att rota sig (och sprider sig villigt skall jag väl tillägga!).
Boxer
Titta här

Alruna borde väl passa bra?!
Elute
TOPPEN med alla tips. laugh.gif Jag har redan beställt av min mans "ex-chef" (som är trädgårdsmästare)
Dels nån klätterväxt som jag inte minns namnet på men den var mörkt lila. Dels beställde jag Alchemilla och Echinacea. Besksöta får jag väl hämta hos svärmor till våren.
Jag letar efter Purpurtreblad - Trillium erectum!
kerstin z5-6
Finns nog här som knöl vilket är lättast

Eurobulb
Airamya
Många bra tips har du fått smile.gif Jag måste bara tillägga - ingen häxrabatt utan salvia! Massor av salvia... *skrattar*
Häxörter är ju medicinalväxter, kryddor och växtdroger, så allt inom de kategorierna funkar ju... Men salvian är viktig! Den användes och används ännu pga av dess renande och balanserande egenskaper. Torkad salvia bränner man och låter röken rensa bort negativa energier. Den återställer balansen så att säga. Ingen häxa är utan den...
Echinacean var ett mycket bra val också. Vacker är den med smile.gif
Som sagt, alla medicinalväxter o kryddor passar. Shenet kan ha information kanske...
Älskade idén med kristallkula i trädgården! Och besksöta... smile.gif
Elute
Salvia har jag ju redan...
Nu har jag ju ingen bild - men kan nån namnet på: En ca 50 cm hög flerårig vitblommande "jätteliljekonvalj" där bladen sitter parvis på stjälken. Rötterna är knölar, blir gröna bär efter blomning som är i juli?????? rolleyes.gif
Airamya
Det första jag kommer att tänka på vid din beskrivning är Getrams. Men de har blåsvarta bär, så... jag får fundera lite.
Elute
Det är nog en lökväxt, förresten. Ingen knöl, blommorna ser ut som klockor... svårt att få till beskrivningen så här i februari!
zaaritha
Storrams eller getrams!
Elute
biggrin.gif Nu har jag hittat en kristallkula: en flytande rund belysning till dammar som jag istället tänker sätta på en bädd av en marktäckare i min "grotta" som finns i en av stenarna. Omgiven av små ormbunkar och rödbladig alunrot. Bl a.
Zaz
ohoj vad jag vart inspirerad! Jag vill också göra en häxrabatt! biggrin.gif

Besksötan är ett måste för dig, den är verkligen otoligt fin, som många redan sagt. Funkar både som klätterväxt och marktäckare. (Otrolig överlevare för den delen, jag tog frön förrförra hösten, sådde dem på våren - utan resultat. Några månader senare tänkte jag "nähäpp, det funkade visst inte" och , snål som jag är, återanvände jag jorden till luktärter och lite annat. Döm om min förvåning när en drös superväxtsugna plantor formligen exploderade ur jorden! Det var besksötan som tagit god tid på sig...)

Jo, ialla fall - mynta måste du väl också ha! Riktiga häxörter i all ära, men såvärst praktiska är de ju oftast inte... Men myntan är både vacker, praktisk och doftar underbart gott... rolleyes.gif

mvh Zaz
Elute
Jo mynta har jag... Massor, och massor.
F-n vad det snöar, jag är inte riktigt inspirerad att beställa fröer än, eller att ens så tomatfrön...

Jag har planer iaf, har en sten i ett hörn, med liten grotta, där jag har en lysande blå marktäckare som rinner i ett "vattenfall" och ner i en "damm". Runt om finns det (snart)
ormbunkar, purpurtreblad, revsuga, stormhatt, jättedaggkåpa mm mm.
Mörkt blå, violetta, svarta. Nånting vitt och lysande mörkröda rosor.

Mitt i dammen tänker jag placera kristallkulan.

Lite längre in i hörnet vill jag ha den riktigt giftiga delen, med skuggor, mycket mörkt ock svart. Gränsen går vid tibasthäcken.

Och ja, jag tänker sätta dit besksötan.
Elanah
Oj vad häftigt. Måste anlägga ngt liknande när jag skaffat hus.

Finns det möjlighet för lite bilder framöver? wub.gif
SaraS
Malva är en bra häxväxt. För vit magi, brukar man säga. Och malört så klart!
Lisa
jag har en alruna på balkongen, det är typ den enda som överlevt den här vintern, förutom min krusbär. så den är väldigt tacksam att ha. jag har dessutom fått plantera om den i större kruka, för den växer så det knakar.

kul saker man kunde läsa om den. jag visste det där med att den sades växa bäst på galgbacken, och hade aningar om att den hade häxkopplingar. men allt visste jag inte.
Christoffer
CITAT (Lisa @ 20-05-2005, 10:14)
fått plantera om den i större kruka, för den växer så det knakar.

Hur stor är din alruna, och hur gammal?
Christoffer
Kanske Stor Häxört (Circaea lutetiana) passar?

Det sägs att den kan användas som örtmedicin, men till vad?
Ingen av mina örtböcker beskriver dess användning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon