Hjärtevän har en stor, många år gammal, mycket fin porslinsblomma, som stormtrivs och växer glatt, och ger mängder med blommor varje vår.
Men den behöver väl få ny kruka, och ny jord, eller hur?
Nu har den en ganska stor kruka, en plastkruka. Bör den hellre ha en lerkruka? Behöver den en större kruka? Den har redan en stor kruka, men ganska full med rötter.
Kan/bör vi beskära rötterna? Utan att de långa fina rankorna som slingrar runt, far illa?
Hur ska vi göra med den, så den fortsätter vara så här fin?
Har för mig att porslinsblomman trivs med att inte byta kruka alltför ofta. Jag skulle inte rotbeskära den, om jag inte missminner mig vill den ha rötterna ifred. Men är krukan full i rötter så skulle jag kruka upp den ett par, tre storlekar. Om den trivs och växer fint nu finns det väl ingen anledning att byta från plast till lerkruka antar jag?
Mvh
Fenja
Jag har en porslinsblomma som varit med mig sedan långt innan jag flyttade hemifrån. Förut hade den en rätt stor plastkruka. Den blommade aldrig. Sen började jag läsa lite om den och insåg att den nog hade för stor kruka. Nu mera har den en mindre lerkruka och har blommat nästan konstant de senaste 4 åren. Nu efter senaste flytten har den inte kommit igång igen, men så är det ju mitt i mörkaste perioden.
maimiti
06-02-2005, 14:12
Porslinsblommor kan stå i samma kruka rätt många år, men de flesta mår ju bäst av att planteras om efter ett par tre år. Jag har iofs en som jag bara planterat om en gång på 10 år men det beror på att den är så stor och otymplig så den har fått vara. Man behöver inte byta till större varje gång kruka utan det räcker många gånger med att man skakar av torr och gammal jord och fyller krukan med ny, färsk jordblandning.
Att rotbeskära hoyor är väl egentligen inget som rekomenderas, men jag har gjort det när rotsystemet blivit alltför omfångsrikt i förhållande till själva plantan (det har ju hänt att jag planterat i för stor kruka från början och velat "kruka ner") och än så länge har ingen hoya farit illa av den behandlingen.
Plast- eller lerkruka är mer en smaksak och beror väl mycket på hur flitig man är med vattenkannan. Vet man med sig att man har en tendens att vattna ofta kan det nog vara lämpligt med lerkruka som avdunstar vatten fortare, och tvärtom förstås om man är snål med vattning. Till hoyor i amplar har jag för det mesta plastkrukor eftersom de tenderar att torka ut snabbare än de hoyor som står på fönsterblecket.
Tack snälla ni för era svar

!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.