Solstrålen
05-02-2005, 15:49
I mitt växthus blir det snabbt mossa på plasten - dessutom har det nu kommit upp röksvamp (januari) därinne. Jag har enbart jor i växthuset, men skall nu göra en gång av plattor. Är upphöjda odlingsbäddar en bra idé. Vad beror mossa och svampen på - för sur jord??
TeliaNet
05-02-2005, 15:54
jag har mossa på mina innesådder.
upphöjda bäddar låter inte dumt.
mossan beror väl på sporer och är svår att bli av med när det är fuktigt.
mossmedel finns ju men eftersom du ska odla där så vet jag inte effekterna av användning.
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2005, 17:14
Angående svampen: Det är oftast inget fel när det dyker upp svamp, de flesta svampar är nedbrytare och lever av dött organiskt material de är då inte skadliga för växter snarare tvärtom. Svampar sprider sig med sporer och konidier. De röksvampar du ser i växthuset är bara en pytteliten del av svampen, man kan säga att de där fruktkropparna man ser hos röksvampen är svamparnas variant av blomma och fröhus, den där röken i svampen är sporer(=ungefär som frön hos svampen), det mesta av svampen består av en massa små trådar (mycel) som finns överallt i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.