Ina
Min Hottentottlilja har knopp! Den ser ut som en vettskrämd grästuva efter vinterns extremt ogynnsamma fönsterklimat men blomma skall den! laugh.gif
Berith
Grattis! Jag var tvungen att kolla in min också nu, men nej jag hittade inga knoppar. Men risig har den varit, och som du säger, det beror säkert på det sibiriska klimatet vid fönstret i vinter. rolleyes.gif biggrin.gif
Ina
Jupp!
Jag tog en bild som finns till beskådande i mitt album (krukväxter) - kanske inte så mycket att se men lite kul ändå! rolleyes.gif
Berith
Han var ju bara för söt! wub.gif Är det första gången?
Ina
Den har inte blommat förut.... Ser fram emot lite positiv utveckling i fönstret, det har varit så eländigt tråkigt i vinter. rolleyes.gif
yla
häftigt va gulligt ska bli kul o se när den blivit stor rolleyes.gif
Annki
Söt hottentott! Och nu förstår jag varför mina spindelliljor aldrig blommar! De är bara en skugga av din, Ina. Kanske står mina i för stora krukor? De är så himla taniga och har inte hälften så många blad. Tror du jag ska testa mindre kruka för att få fart på dem? Eller får de för lite kärlek? wub.gif
Ina
Annki!
Jag har svårt att tänka mig att det är kärleksbrist!! wub.gif rolleyes.gif
Hur ofta brukar du plantera om "spindlarna"?
Annki
Spindeln omplanteras vartannat år, samtidigt som Clivian. Och båda får lite Bio Bact på sommarhalvåret. Clivian hemma blommar inte heller, för den står troligen för mörkt. Inbyggd balkong skuggar. Men Clivian på jobbet blommar glatt. Företrädesvis när jag har semester.... wub.gif men jag brukar hinna se blommorna innan de trillar av. Spindelliljan står ljusare, så den borde blomma..annars åker den snart ut! Vi är inne på 5-6:e året nu. Hjälp mig Ina!
Ina
Skumt värre hördu!! huh.gif

Jag har aldrig gjort nåt' speciellt med mina "spindlar"... Det finns ju i o f s olika sorter som kallas för spindellilja allihop, men jag vet inte om de är olika blomvilliga... Har du testat att ha den hos någon med lite annorlunda inomhusklimat? Bara ett hugskott - jag har märkt att jag brukar få byta blomsortiment när jag har flyttat. Vissa växter som funkat på det ena stället totalstrejkar på nästa.... En idé som sagt... Annars skall amaryllisväxter gilla fosforhaltig gödning har jag läst - benmjöl är ett hett tips! Min spindel klagar inte i alla fall! Den har fått benmjöl de två senaste gångerna men den blommade innan också.

Ge inte upp! rolleyes.gif
Annki
Jag lämpade faktiskt över en till min mor förra året - damen med de supergröna fingrarna. Som tack för det, har den tappat bladen i vinter. Men det kan de ju göra, även om de aldrig gjort det här hemma. Jag har däremot inte testat benmjöl. Det är helt klart värt ett försök. Tack!
Ina
Nu blommar den!! Kolla i krukväxtalbumet om ni vill se! laugh.gif
Berith
Åh, han är bara såååå charmig! wub.gif smile.gif biggrin.gif
Berith
Min hottentott fick också en blomma för ett tag sen! smile.gif Och nu när den nästan är färdigblommad så släpper den små små frön. För det är väl frön? blink.gif Kan jag så dom och eventuellt förvänta mej nåt resultat?
Ina
Testa för 17!!! Det värsta som kan hända är att ingenting händer!! wink.gif laugh.gif

Min lille "Tott" har två nya stänglar nu - han fick tydligen smak för att blomma... wub.gif
Berith
Har du sagt de' så!! biggrin.gif tongue.gif
Och man ska ju inte göra andra dumheter än dem som man har verkligt nöje av. laugh.gif laugh.gif
Berith
Hej Ina!
Letade upp din gamla länk för att visa min Hottentott som blommar nu.

PS! Och dom där fröna som jag inbillade mej kom från Hottentotten
bara för att dom låg nära krukan, kom absolut säkert från en nära
stående Euphorbia leuconeura - Skvätt-iväg.
Det blev inget av dom fröna, antagligen för att jag inte satte dom. wink.gif
Ina
Min lille "tott" har inte behagat skjuta knopp ännu så nu var det du som var lyckligt lottad! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon