Sonen den lille marodören har lyckats peta ned min pumpa, en Atlantic Giant från sin plats o den sprack, jag tänkte ta fröna från den o så med i år, men inser att jag inte vet hur jag gör. Jag tog några frön o sköljde av, drog bort slamsorna som satt fast o lade att torka på hushållspapper, men ännu finns det massor med frön kvar, skulle jag ha gjort på annat sätt?
Anna Maria
05-02-2005, 19:05
Jag tar frön från mina pumpor eller rättare sagt från en, för det blir massor av frön. Jag skrapar ur fröna och lägger dem i vatten, sköljer rent från fruktkött och sköljer. Så får de torka.
Jamen då så! DÅ har jag inte gjort fel iaf! *ler'
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2005, 22:06
Tänk på att pumpor mycket lätt korsar sig med andra pumpor eller squash så har du eller dina grannar odlat andra sorters pumpor eller squash så är det inte säkert att det blir en Atlantic Gigant av fröerna du tagit från frukten utan det kan bli något helt annat.
Eaglewood
05-02-2005, 23:37
Det är nog ingen fara med fröna. Men vill du ha frön från en pumpa som man inte petar ner av misstag så säg till.
/Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.