Dzad
Vandrade lite i skogen idag och såg en sälg som hade väldigt stora knoppar med vitt i ändan... brukar de se ut så den här tiden?
Inte växer väl knopparna på vintern... de växer väl först på våren då de ska spricka ut?
Kanske är det midla vädret som bråkar med den. Om knopparna slår ut eller nästan åtminstone, verkar inte det negativt på växten? Kan den överhuvudtaget fortsätta sprickning då den riktiga våren är här?

Tog hem en lite kvist av den som jag hittade på marken... Kan jag inte stoppa den i vatten så den fortsätter att spricka upp? smile.gif
wolkenkrabber
det är igen fara, det är bara videkissarna som e på väg typ
Ronny
Sälg är ett av dom träd som kommer igång tidigt om våren så det är sannolikt helt ok för trädet.
Årets vinter har ju varit tämligen mild i större delen av landet.
Dzad
Jo, men i de här trakterna brukar det vara -20 grader åtminstone nån dag under februari... Mars brukar vara lite varmare... men som det ser ut nu måste ju mars vara ungefär som april brukar vara!
Sälgen blommar tidigt ja... fast tidigt betyder nån gång i maj här... ett riktigt "sommaren är på väg" tecken då det sker...
Taxus
I Stockholm brukar sälgen blomma i april, i mars om det är ovanligt milt. Och knopparna växer länge länge innan det är dags för den blomningen, verkar som om knopparna tål värsta vintertemperaturerna.
Nu har hasseln varit i blomning trots köldgrader.
(Läste att du är intresserad av ädellövträd. Tror att lind och vresalm kan vara ursprungligt i dina trakter. Ek borde gå bra också, växer planterat längs hela Norrlandskusten.)
Dzad
Ursprungligt? Vad menar du med det? Att det växt för ett par tusen år sen då klimatet var varmare eller?

Planterade själv en 2 m hög skogsalm på gården förra sommaren... Oj vad fin. smile.gif
Ronny
Alltså, träd har ingen almanacka. Milda vintrar utvecklas knoppar tidigare än vad som annars är fallet.
I år har det ju varit ovanligt milt även uppe i norra Sverige såvitt jag hört och det är alltså anledningen till att de träslag med tidig blom mm. redan kommit igång.
Cilla
CITAT
Alltså, träd har ingen almanacka.

Hej Ronny,
Men visst är det det lite oika med den saken? Jag har glömt exemplen nu, men vissa trädarter sätter igång mer beroende på ljuslängd än något annat, andra på temperatur och vissa mer på tidsrymder mellan fällning/knoppsprickning än på något annat?

För tillfället kommer jag bara på dem som reagerar mer på ljusmängd, som många prunus. Men ngon annan kanske minns de träd som har klockan som rättesnöre?
Taxus
CITAT (Dzad @ 06-02-2005, 12:22)
Ursprungligt? Vad menar du med det? Att det växt för ett par tusen år sen då klimatet var varmare eller?

Vet inte hur det var uppe hos dig. Det finns nog någon sammanställning från pollenanalyser från torvmossar. Det är inte bara klimatet utan också vad för skog som planteras och vad för betande djur det finns. Men du behöver nog inte gå tillbaka tusentals år för att se att skogen var annorlunda tidigare. Förresten är det varmt nu i jämförelse med många andra episoder. Kanske är de ädla lövträden på spridning norrut igen?

Ekspridning i Norrland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon