Full version: Anvnda gamla pltar...
Annlo
Jag anvnder gamla ugnspltar att stlla plastkrukorna med frn p. Tror ni att rosten frn pltarna gr ngon skada fr plantorna?

Nr jag vattnar blir det ju en del vatten liggandes p plten och det suger ju jorden upp s smningom!

Annlouice
kerstin z5-6
tror inte det spelar ngn strre roll
Annlo
S bra, d kan jag vattna p med gott samvete rolleyes.gif

Annlouice
ylle
Jag brukar ocks stlla dem p pltar.
Katti med torpet
Jag var faktiskt s ambitis s jag gick till pltslagar'n och bestllde pltar i rostfritt stl och med exakt rtt mtt fr att passa i mitt hyll-vxthus.
Han tyckte nog att jag var lite konstig men bra blev det! tongue.gif
Kommer tyvrr inte ihg vad jag fick betala men det var vrt varenda re.
*hehoc*
Rostfritt r skert jttesnyggt men sjlv fredrar jag plast som r ltt material. Kpte p Clas Ohlsson plasttrdbackar som gr att "vika ihop" nr man inte anvnder dem. Har man hundra krukor, modell 11,5*11cm med jord i blir de tunga. Varje back rymmer 9 krukor. Dessa har jag utomhus och i vxthuset.
netaave
r man orolig ver rosten kan man ju alltid kl plten med folie el. liknande.
Annlo
ja Netaave, det har du ju rtt i! Tnkte inte p det... smile.gif smile.gif smile.gif

Annlouice
Sulawesii
Ikeas bla billiga plastbrickor r suverna fr mig som inte har ngra verblivna pltar att anvnda.
Katti med torpet
Det dr med att bestlla frn pltslagar'n handlade i mitt fall mest om att f rtt mtt.
2 cm smalare och pltsligt ryms det bara 3 istllet fr 4 krukrader vilket gr ganska stor skillnad. Oavsett om man tar ugnspltar eller brickor s brukar det ju vara en vl tilltagen kant som stjl utrymme och som min hylla r utformad finns det inte plats fr ngra utstickande kanter.
Sen skall jag vl tillst att sambon grna ville ha det ngorlunda snyggt eftersom jag tminstode d hade hyllan i kket.
Frvarar man det hela i vxthuset finns ju varken krav p utseende eller att det skall vara vattenttt i botten.
Sulawesii
Skulle grna ha rd att mttbestlla!! Ngon gng i framtiden kanske.....
Annlo
Mste bara tala om att det dr med att kl plten med folie inte funkade! unsure.gif
Det verkar som det blir ngon kemisk reaktion, fr folien luckras upp och frsvinner nstan p vissa stllen?! blink.gif

Ja, ja hur som helst s vxer det i alla fall! tongue.gif biggrin.gif

Annlouice
Betty
CITAT (Annlo @ 07-03-2005, 08:33)
Mste bara tala om att det dr med att kl plten med folie inte funkade! unsure.gif
Det verkar som det blir ngon kemisk reaktion, fr folien luckras upp och frsvinner nstan p vissa stllen?! blink.gif

Prova med plastfilm, typ GladPack, i stllet.
Annlo
Aha, det lter som det skulle funka! rolleyes.gif
Mste prova... sleep.gif

Annlouice
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon