Jag använder gamla ugnsplåtar att ställa plastkrukorna med frön på. Tror ni att rosten från plåtarna gör någon skada för plantorna?
När jag vattnar blir det ju en del vatten liggandes på plåten och det suger ju jorden upp så småningom!
Annlouice
kerstin z5-6
05-02-2005, 18:51
tror inte det spelar ngn större roll
Så bra, då kan jag vattna på med gott samvete
Annlouice
Jag brukar också ställa dem på plåtar.
Katti med torpet
06-02-2005, 10:45
Jag var faktiskt så ambitiös så jag gick till plåtslagar'n och beställde plåtar i rostfritt stål och med exakt rätt mått för att passa i mitt hyll-växthus.
Han tyckte nog att jag var lite konstig men bra blev det!
Kommer tyvärr inte ihåg vad jag fick betala men det var värt varenda öre.
*hehoc*
06-02-2005, 11:40
Rostfritt är säkert jättesnyggt men själv föredrar jag plast som är lätt material. Köpte på Clas Ohlsson plasttrådbackar som går att "vika ihop" när man inte använder dem. Har man hundra krukor, modell 11,5*11cm med jord i blir de tunga. Varje back rymmer 9 krukor. Dessa har jag utomhus och i växthuset.
netaave
08-02-2005, 18:15
Är man orolig över rosten kan man ju alltid klä plåten med folie el. liknande.
ja Netaave, det har du ju rätt i! Tänkte inte på det...
Annlouice
Sulawesii
08-02-2005, 20:41
Ikeas blåa billiga plastbrickor är suveräna för mig som inte har några överblivna plåtar att använda.
Katti med torpet
09-02-2005, 05:50
Det där med att beställa från plåtslagar'n handlade i mitt fall mest om att få rätt mått.
2 cm smalare och plötsligt ryms det bara 3 istället för 4 krukrader vilket gör ganska stor skillnad. Oavsett om man tar ugnsplåtar eller brickor så brukar det ju vara en väl tilltagen kant som stjäl utrymme och som min hylla är utformad finns det inte plats för några utstickande kanter.
Sen skall jag väl tillstå att sambon gärna ville ha det någorlunda snyggt eftersom jag åtminstode då hade hyllan i köket.
Förvarar man det hela i växthuset finns ju varken krav på utseende eller att det skall vara vattentätt i botten.
Sulawesii
09-02-2005, 12:28
Skulle gärna ha råd att måttbeställa!! Någon gång i framtiden kanske.....
Måste bara tala om att det där med att klä plåten med folie inte funkade!
Det verkar som det blir någon kemisk reaktion, för folien luckras upp och försvinner nästan på vissa ställen?!
Ja, ja hur som helst så växer det i alla fall!
Annlouice
CITAT (Annlo @ 07-03-2005, 08:33)
Måste bara tala om att det där med att klä plåten med folie inte funkade!
Det verkar som det blir någon kemisk reaktion, för folien luckras upp och försvinner nästan på vissa ställen?!

Prova med plastfilm, typ GladPack, i stället.
Aha, det låter som det skulle funka!
Måste prova...
Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.