Har glömt vem som tipsade om det men det var riktigt praktiskt.
Som nybörjare var det inte så lätt att sätta två pyttepyttepyttesmå frön i en liten kruka med hjälp av fingrarna och då kom jag på att någon här använde pincett för att så och då blev det genast lättare.
Så tack för tipset vem du än är
Eva i Skåne
06-02-2005, 22:16
Inte var det jag som tipsade, men däremot har jag använt mig av tipset jag också.
Synd att de flesta fröer är svarta så man inte ser dem mot jorden. Inte så lätt att trycka det pyttelilla fröet mot den fuktade jorden när man inte ser var det lade sig
Annlo
08-02-2005, 09:24
Hmm.. Har för mig att någon här har rekommenderat att färga svarta frön för att se dem lättare! Jag tror det var med krita eller så?! Mosa krita och lägg i fröna o skaka om borde väl funka!
Annlouice
gammelnalle
08-02-2005, 09:41
Smarta tips!!!
Bugar och tackar (oavsett vem som kom på 'et)
Visst är det underbart med alla underbara människor som delar med sig???
"Ropen skalla: Odla åt alla"
Sollan
08-02-2005, 18:05
Tackar Jag sår med pincett som jag skrevi någon tråd. Pilligt och skoj!
netaave
08-02-2005, 18:13
Ett annat bra såtips är att använda penna och fuktat hushållspapper. Jag använder det när jag sår lobelia. Tar en blyertspenna och rullar udden mot det fuktade pappret, doppar det i fröpåsen och rullar sen av fröna på jorden, då kommer fröna i mitten av krukan och det blir precis lagom till en "tuva."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.