Full version: Paprikor mm
AnkiHbg
Hejsan

Första titten här detta året för nu börjar det närma sig grönsaksplantering.

Jag skulle vilja vet om någon kan säga när man kan börja sätta paprika fröer?? Förra året var dom inte mogna förrän säsongen var över i September, kan mag få dom att mogna i Juli början av Augusti?

Hälsn Anki
humla
Hej!

Om du har plats och extrabelysning är det tid att så nu. De behöver lite tid på sig, för att hinna mogna på sommaren.

Jag tror sorter påverkar hur tidiga/sena frukterna blir. Hos olika fröfirmor kan man läsa om olika paprikasorter, där står hur tidiga de är.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är tid att så nu + vill man att de ska vara snabbare så ska man välja en snabbare sort. En fröfirma som sätter ut utvecklingstiden på paprikasorterna är Runåbergs.

California Wonder som säljs av många fröfirmor har lång utvecklingstid.
Ingrid på Västkusten
Jomen - det är hög tid att så chilisar och paprika :-) och se verkeligen upp med paprikasortvalet. En hel del plantor måste vara megastora för att bära bra och gör det himla sent med.
Ett sätt är att välja milda chilisar istället - de smakar som paprika men är inte fulltså så sena - skörden ger mindre frukter men mer av dem....

Hälsar ingrid
krukan
Jag sådde mina konsum-paprikor (fröer ur en röd paprika) i februari och de blommade i maj-juni och hade sina första röda paprikor i augusti, sedan fortsatte det komma paprikor till frosten kom. Sol behövs för att de ska bli röda, men när solen väl lyste på dem blev de röda på några dagar.

Från 3 halvhöga (40-50cm), ganska vanskötta plantor kom det säkert 15 goda paprikor, även om de sista inte hann bli röda. Jag tror att även konsumpaprikan kan tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon