Såg en test om olika jordsorter.
Hasselfors garden kostar 22,95 för 10 liter, mycket bra näringsrik och välbalanserad.
Eldorado kostar 11,90 för 8 liter, bra och näringsrik
Är det någon som vet och har testat?
kerstin z5-6
06-02-2005, 11:44
Hasselfors gillar jag -spec såjorden -beror på vad du ska ha jorden till ?
I första hand till krukväxter inomhus, det är ju dags nu, senare blir det när jag skolar om och i juni till alla lådor och krukor.
kerstin z5-6
06-02-2005, 16:14
jag har inte testat eldorado -men de billiga brukar vara mest torv ..
hasselfors P eller U jord tilll krukor kör jag med -eller limpa jord
Även i dom dyra är det mest torv.
Nu minns jag inte men jag tror inte jag sett nån "jord" som innehåller mindre än 85% torv.
Måste kolla mina gamla anteckningar o undersökningar.
Ur näringssynpunkt så är Eldorados inte alls så dum, ICA´s är däremot värdelös, så köp inte den.
Nu har jag varit och inhandlat Eldorado blomjord,
14:90 på Willy´s för 18 liter. Köpte det dom hade kvar.
ingelsgarden1
30-11-2008, 19:40
CITAT (Berit @ 07-02-2005, 19:04)

Nu har jag varit och inhandlat Eldorado blomjord,
14:90 på Willy´s för 18 liter. Köpte det dom hade kvar.
Hej!
Köpte Eldorado såjord i våras, sterilisera den i ugnen för sådd, det fungerade mycket bra kanse en av de mest lyckade frösådd jag har haft!
octachoron
30-11-2008, 19:54
Jag provade också Eldorados såjord, dock så steriliserade jag den inte. Allt jag sådde i den gick åt skogen:-(
Efter det så slängde jag den och har bara använt dyrare såjord sedan dess. Med tanke på allt arbete och förväntningar man har på sådder så känns det så tråkigt att man misslyckas pga såjorden.
Tack för fråga:
Jag tycker att säga det är inte alla som glänser guld, jag menar att är inte priser som bestämmer allt, på grund att frö självförsvara från början, men behöver lätt jord för nya små rötter
H: Bassam
ingelsgarden1
01-12-2008, 22:24
CITAT (octachoron @ 30-11-2008, 19:54)

Jag provade också Eldorados såjord, dock så steriliserade jag den inte. Allt jag sådde i den gick åt skogen:-(
Efter det så slängde jag den och har bara använt dyrare såjord sedan dess. Med tanke på allt arbete och förväntningar man har på sådder så känns det så tråkigt att man misslyckas pga såjorden.
Jag håller med dig det är inte roligt när sådden inte vill sig så därför gjorde jag precis som det stod i Inpectas instruktioner.
Eva i Höga
03-12-2008, 09:41
Jag köpte Eldorados krukväxtjord en gång i ett anfall av snålhet och det gör jag aldrig om. Växterna dog och resten av jorden hamnade i komposten. Numera blandar jag oftast min egen jord. Som såjord använder jag nån annan krukväxtjord och blandar i sand.
Tack för fråga :
Fröar dör på olika orsaker, t.ex. om de haft mycket vatten eller lite vatten, eller om fröar har ohyra med sig, man kan inte beklaga bara jord, för att fröar har mycket känsla.
ingelsgarden1
04-12-2008, 10:58
CITAT (Bassam @ 03-12-2008, 22:42)

Tack för fråga :
Fröar dör på olika orsaker, t.ex. om de haft mycket vatten eller lite vatten, eller om fröar har ohyra med sig, man kan inte beklaga bara jord, för att fröar har mycket känsla.
Hej
Orsaken till att det misslyckas kan nog vara många orsaker, men när det lyckas tror man att man har gjort allt rätt.
Jag tror inte att jorden har så stor betydelse till frösådd, det gäller ju att det ska gro och växa en kort tid så näringen i jorden är betydelselös. Därimot skall den vara fri från sjukdomar och svampsporer och det får du bort genom att sterilisera jorden i ugnen.
Jag vet att det är många som tycker att det är trams men jag tror på det.
Tack för fråga:
Ohyra finns inte bara på jorden, de kan finna inne i fröar också.
H:Bassam
ingelsgarden1
12-12-2008, 17:39
Ohyra och svampangrepp på frön kan man väl inte göra något åt ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.