Full version: primula japonica
-asno-
Har läst i sårådslistan att primula japonica behöver en kylperiod för att gro. På påsen från impecta står det att den första ska stå inne i 14 dagar och sen flyttas ut. Är det så, eller blir det som kerstin säger tre strån och omöjligt att sätta ut resten? Ska den kanske ut på en gång? Sorten är Primula japonica Postford white.

Åsa
Fredi
Jag tycker att Kerstins argument för att sätta ut direkt låter helt rätt.

Hur skulle man kunna säga emot någon som kan så mycket? smile.gif
kerstin z5-6
haha :)Jösses .. men den har jag sått faktiskt:)

Sådde primula japonica 22/1 tog in 1 mars alla grodde inom två v smile.gif laugh.gif
Katti med torpet
Ett tips gällande sådd av tröga, oregelbundet groende fröer som vill ha omväxalande kyla och värme.

Jag har med viss framgång provat att starta fröna i fuktade kaffefilter istället för i kruka.
Fördelar:
1) man kan plocka ut just de frön som grott och låta resten vara kvar.
2) det tar minimalt med plats eftersom du inte behöver någon jord. Du behöver ju inte slösa material och utrymme på alla de frön som ändå inte kommer att gro.
3) Eftersom de tar så liten plats är det otroligt lätt att flytta dem mellan värme och kyla (t.ex. kylskåp/ fösterbrädor) Är ju inte alltid utomhusvädret ger den kyla som fröna kanske vill ha.
3) Du ser direkt om fröna gror eller möglar. Inget sitta och titta på en svart jordyta och undra vad som händer där under.
4) Löjligt lättskött: Skriv på namn och skötsel på kaffefiltret, lägg ner fröna, fukta filtret (som så blir genomskinligt så du ser frönoch groddar utan att öppna). Lägg kaffefiltren i en plastpåse eller burk. Titta till dem då och då för att se om något grott eller om du behöver fukta mer, då blir de också luftade.

Jag hade Krolliljefrön på detta vis i kylskåpet. Hände ingenting på några månader så jag glömde bort dem. Råkade hitta dem ca 7 månader senare och då hade de plötsligt börjat gro (mitt i vintern, suck).
Hade jag haft dem i kruka hade de garanterat dött för att jag glömt att vattna under sommaren. Om jag inte slängt bort dem tidigare eftersom "toma" krukor tar plats och är fula.

Nackdelar:
- Det funkar bäst för lite större frön eftersom man måste kunna hantera och se de individuella små groddarna.
- Somliga sorter envisas med att mögla, kan ju i och för sig hända att de skulle ha möglat även i jord men att man då inte sett det...
- Risk att skada groddarna när man flyttar över dem till kruka.
kerstin z5-6
japp tvättlapps metoden i kaffefilterform smile.gif-_Särskilt bra till liljefrö mm -så man slipper stirra på tomjord i flera mån kanske smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
-asno-
Jodå, jag brukar så i stjärtlapp jag med och tycker det är en bra metod. Sen är det ju så himla kul när man ser det lilla gröna, utan en massa jord som skymmer. Men jag vill helst göra så med frön som är hanterbara med pincett vid planteringen. Förra året sådde jag tex penstemon grandiflorus på det viset.

Men primulafröerna dom var pytte laugh.gif
Och nu står dom ute... inte efter 14 dagar inne men efter två.
Det är väl konstigt att inte fröfirmorna lärt sig att låta fröerna gå över burträsk för att förses med såråd tongue.gif

Jomen, hur gick det. Överlever dom i zon 5-6? Nu ska dom provas i zon 7!

/Åsa
kerstin z5-6
ja de är härdiga och vackra smile.gif
kerstin z5-6
och det blev väldigt många .. :)men man kan ha dem i kruka i en Aurikelteater om man vill smile.gif
Milex
Kaffefiltermetoden verkar som en metod för nyfikna mig.

Lägg filtret i plaspåse eller burk-

Skall påsen eller burken förslutas helt eller delvis eller inte alls?
-asno-
I sårådslistan på forumet Allt om trädgård finns metoden bra beskriven. Den är ju kul för man ser precis när det börjar gro, dessutom luras man att så en massa för en liten påse i kylen tar ju ingen plats laugh.gif Men sen när man ska plantera....

/Åsa
fiffigafrun
Har för första gången provat m fröerna i blöta kaffefilter som sen las i en plastpåse i kylen. Sådde den första omgången igår men jag såg att Tolvgudablomma faktiskt hade börjat gro redan. Så det funkar alltså! Inget mögel, möjligen lite på g på Stormhattsfröerna ev men annars verkar det funka. Har legat 5-6 veckor i kylen ungefär.
kerstin z5-6
metoden rek för lite större fröer -da av myrlortsstorlek blir väldigt pilliga -Å andra sidan är så små fröer nästan utan undantag ljusgroende o svarar inte på denna beh -vidare se sålistan Aot s första sida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon