Tessa
har paprika fröer i torvkrukor, men innan kändes dom för torra så jag gav dom vatten, men sen kändes dom lite för fuktiga (vet inte om ja ba oroar mej i onödan) så då drog jag av plasten o lätr dom luftas ett tag, nu imorse kändes dom torra igen, känns som torvkrukan drar åt sej all fukt eller nåt, nån som har nå tips o råd på hur ja ska sköta dom?
jessica zon6
Egentligen kan jag inte hjälpa dig,men själv har jag slutat med torvkrukor.Man för ju vattna i ett .....(det går inte att placera krukan i en plastpåse??,man tycker att det borde dli mindre torrt då smile.gif )/jessica
Fredi
Vattnar du direkt i torvkrukorna? Det är nog bättre att sätta dem i ett tråg och hälla i lite vatten i tråget så sugs vattnet upp i krukorna.
Tessa
typ så ja tar bort överblivande vattnet under om den inte suger upp mer`?
Fredi
Japp, då har du hällt på för mycket vatten.
Tessa
ok.. sprejade dom lite imorse så testar i eftermiddag
Fredi
Jag kompletterar trågvattningen med spray (eller tvärtom?).

Det kluriga är ju att hitta balansen mellan torka och överdriven vattning. Fast förvånandsvärt ofta har fröerna överseende med misstagen man gör.
Tessa
okej ja hoppas dessa har de då tongue.gif
kerstin z5-6
Det är bla därför jag rek sålåda -ett större kärl , särskilt om man är ny i så racet smile.gif
Det är så lätt att det blir för torrt eller för vått i mindre kärl
men Helen vet mer om torvkrukor än jag .. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon