Katti med torpet
06-02-2005, 10:17
Sitter och går igenom min växtdatabas inför frösådderna och ser återigen att jag på både stormhatt och riddarsporrar har skrivit att de skall skäras ner på hösten för att säkra övervintringen?!
Detta är inget jag har hittat på själv utan läst i någon bok. Det känns dock helt bakvänt, på vilket sätt skulle de övervintra bättre om de skärs ner på hösten?
Ihåliga stammar borde väl må bättre om de inte är avkapade (risk för inträngande fukt menar jag)?
Eller får nedskärningen växen att fatta att den skall gå i höstvila?
Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt för jag blir lika förvirrad varje höst...
kerstin z5-6
06-02-2005, 11:01
Nej det s'äkrar ingen övervintring varken i norr eller söder -det enda jag kan tänka mig ang riddarsporre är att man skär av blomställningarna så de inte går i frö .. men då öppnar man ju för röta i stället
-jag skär inget alls på hösten - så för kall zon gäller i alla fall det -för vinterregning med antar jag ..
Katti med torpet
06-02-2005, 11:32
Tack Kerstin!
Det var väl det jag tänkte, men man blir ju naturligtvis osäker när det utryckligen står att man skall skära ner.
Är väl som med trädbeskärning, utvecklingen går framåt men vissa gamla "felaktiga" läror tar tid att få bort.
kerstin z5-6
06-02-2005, 11:36

Det finns ju ingen i naturen som är ute o skär ner allt på hösten heller -det vissnar naturligt
Jo, men i en perenna bok jag har, har jag läst att man ska klippa ner riddarsporrar, för att sniglar kan övervintra och sedan kalasa på nya skotten, att snigeln skulle vara en av riddarsporrens få fiender. Sedan är båda mycket härdiga och då spelar det ingen roll om man klipper ner dom växterna, dom tål det.
Christer i Falköping
07-02-2005, 20:01
Nja, snigeln övervintrar så bra ändå. Visst äter den riddarsporrar, men vare sig du skär ned eller inte kommer det sniglar till den. Det är ännu större risk för att det kommer röta i dem, här nere i södern, med våra regniga och slaskiga vintrar. Låt dem hellre stå kvar orörda över vintern.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.