Lilla Selma
06-02-2005, 11:45
Hej! Jag har en novemberkaktus som hänger i en ampel i ett söderfönster och den har fått torra prickar i bladen. Det är inte alla blad/grenar som har detta, jag kniper bort de drabbade partierna, men det kommer nya prickar. Jag har en likadan novemberkaktus (men annan färg) i fönstret intill, men den är inte drabbad trots att fönstren vetter åt samma håll med bara en meter emellan. Prickarna kommer både sommar och vinter. Annars blommar den villigt och ser pigg ut för övrigt.
Ingen av mina andra november/påskkaktusar har detta...
Vad kan det vara?
Undrar Lilla Selma
Sulawesii
08-02-2005, 11:37
Prickarna, blir de som "kork"?
Lilla Selma
08-02-2005, 16:26
Nej, det kan man inte säga. De blir liksom tunna och genomskinliga och ljusbruna, torra.
Hälsar lilla Selma
Sommartorparn
08-02-2005, 16:56
Prickar eller fläckar? Om det är små prickar som går att skrapa bort med nageln skulle det kunna vara sköldlöss.
Lilla Selma
08-02-2005, 21:42
Nix, det är inga fläckar som går att skrapa av, sköldlöss känner jag igen. Dessa fläckar är liksom genomgående i bladen/lederna - man kan se ljus genom dem eftersom de blir tunnare än omgivningen...
Hälsar Selma
Sulawesii
08-02-2005, 22:09
Hm.... ingen aning om vad det kan vara.
Sommartorparn
09-02-2005, 09:41
Jag har haft någon bladkaktus som gjort så där ibland och jag har fått för mig att det beror på näringsbrist. Kruka upp den ett par krukstorlekar och ge den ny fräsch blomjord. Jag brukar krafsa bort så mycket jag kan av den gamla rotklumpen, de verkar ha ett tåligt rotsysten! Börja ge vanlig blomsternäring efter 4-6 veckor igen. Jag använder vanlig blomjord till mina och blandar varken i sand eller grus och det fungerar bra.
Mvh
Fenja
Lilla Selma
09-02-2005, 16:16
Tack för alla tips - men nej, sommartorparn, det finns inga svarta prickar.
Fenja - där trampade du på en öm tå, det var nog två år sedan jag bytte jord på stackarn och jag är väldigt slarvig med att gödselvattna - petar ner några näringspinnar en gång per halvår (skäms!)
Ska göra två rejäla tentamensbamsingar nästa vecka - sedan ska jag plantera om - jag lovar!
Tack snälla!
Hälsar Lilla Selma
Lycka till med tentorna!
Mvh
Fenja
Lilla Selma
09-02-2005, 21:22
Tack Fenja - jag behöver allt stöd jag kan få!
Hälsar Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.