Jag har ett lagerbladsträd (heter det så förresten) Jag kallar det så men kanske det ska heta lagerträd. Hur som helst, det är en pampig krukväxt som bor inne på vintern men i trädgården på sommaren. Ännu så länge är det hanterbart men nu undrar jag kan man använda bladen som krydda. Bladen ser ut som lagerblad men jag tycker inte de doftar eller smakar lika kryddigt som de jag köper i affären. Vet någon??
Hälsningar till alla trädgårdsvänner från "Haggan"
Åsa, mälardalen zon 2
06-02-2005, 12:27
Jodå är det en Laurus nobilis (lagerträd) så går det utmärkt att använda bladen i matlagningen det är samma växt som finns i kryddpåsarna, jag brukar själv använda de färska bladen i grytor mm. och det fungerar utmärkt.
Jo det är så att de färska bladen både doftar och smakar lite annorlunda än de torkade.
Det är nog mer eller mindre samma sak med alla "kryddväxter".
Har fått tipset att använda något mindre av de färska än av de torkade. De färska skulle ha en tendens att bli beska om man tog för mycket av dem, Jag har aldrig känt någon bismak utan det blir supergott med den färska Lagern tycker jag
Det brukar räcka med ett lagerblad, om de är stora, annars 2 små
Tusen tack för svar ang. mina funderingar om lagerblad. Underbart att få råd. Tack Tack. Hälsningar från "haggan"
hoppas du inte är nån hagga

annars får du ingen mer hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.