Full version: Lagerträd
haggan
Jag har ett lagerbladsträd (heter det så förresten) Jag kallar det så men kanske det ska heta lagerträd. Hur som helst, det är en pampig krukväxt som bor inne på vintern men i trädgården på sommaren. Ännu så länge är det hanterbart men nu undrar jag kan man använda bladen som krydda. Bladen ser ut som lagerblad men jag tycker inte de doftar eller smakar lika kryddigt som de jag köper i affären. Vet någon??
Hälsningar till alla trädgårdsvänner från "Haggan" unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå är det en Laurus nobilis (lagerträd) så går det utmärkt att använda bladen i matlagningen det är samma växt som finns i kryddpåsarna, jag brukar själv använda de färska bladen i grytor mm. och det fungerar utmärkt.
Virgo
Jo det är så att de färska bladen både doftar och smakar lite annorlunda än de torkade.
Det är nog mer eller mindre samma sak med alla "kryddväxter".
Eva St
Har fått tipset att använda något mindre av de färska än av de torkade. De färska skulle ha en tendens att bli beska om man tog för mycket av dem, Jag har aldrig känt någon bismak utan det blir supergott med den färska Lagern tycker jag
Virgo
Det brukar räcka med ett lagerblad, om de är stora, annars 2 små
haggan
Tusen tack för svar ang. mina funderingar om lagerblad. Underbart att få råd. Tack Tack. Hälsningar från "haggan"
Virgo
hoppas du inte är nån hagga biggrin.gif annars får du ingen mer hjälp tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon