Full version: knasigt fin pelargon
krukan
Fick några sticklingar från en vän. Han säger att det är en pelargon som hon inte vet namnet på. Hon har fått sticklingar av sin mor. Jag har aldrig sett blommorna, men de såg "inte pelargonlika ut" enligt min kompis. Jag tycker mycket om den och har fått lite pelargonsug nu. Är nyfiken på vad pelargonen heter. Har frågat på pelargonforumet, men inte fått ett enda svar. Jag tror att ni på Odla har mer att komma med!

Titta i mitt album på det märkliga bladet, liksom utdraget åt sidan med en spets och kantad av hår! Ådringen går från rött till svart. Har försökt leta i pelargon-bildgalleriet men det finns ju tusentals sorter. En novis som jag vet inte ens vilken ände jag ska börja i.

Hoppas jag får se den blomma till sommaren!
Zazu
det där är absolut ingen pelargon , det är en begonia, vet tyvärr inte sort
krukan
Hoppsan! Där ser man, inte lätt att veta för en sån som jag. Begonia... Ja, det förklarar ju varför blommorna inte såg pelargonlika ut i alla fall laugh.gif
Fenja
Det är en begonia ja, den namngavs här på forumet för ett tag sedan, minns jag. Du kanske kan söka på begonia och hitta tråden om du försöker.
Mvh
Fenja
krukan
Begonia Bowerae, så heter den tydligen. Hittade namnet i den tråden du föreslog. Det verkar som den får vita blommor. De såg fina ut. Blev lite orolig, för de flesta begonior tycker jag verkligen inte om. Men detta med blommodling är ett uppfostrande och ödmjukande sätt att leva.
Jag får sluta hävda att jag inte inte gillar den eller den sortens blommor. Uppenbarligen finns det något i alla grupper som till talar mig! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon