Full version: Fråga om murgröna
cic
Är det bara jag som upplever att murgrönor är väldigt "petiga"? Jag har två hedena helix hevil (små murgrönor) och de bara tappar blad och trilskas. De står i väster, kan det vara det? Vill de ha mer/mindre sol? Hur tusan ska jag vattna dom? Nu får de vatten när det behövs, dvs. när jorden har torkat upp.
Låter jag otålig och har en otrevlig ton?? Ja, så är det nog! sleep.gif Jag har försökta att resonera med dom länge nog nu.. huh.gif Dom lyssnar liksom inte på mig!! unsure.gif wink.gif

Hjälp mig.... sad.gif wacko.gif
anna_rispan
Min murgröna börjar också se tråkig ut nu. Massa blad som ger upp, plus att de är massa svarta prickar på bladen, och ev "spindelväv". Har duschat dem och sprayat med såpvatten. Nu står den på bevakning.

Tar tacksamt emot tips på vad det kan bero på och hur den ska överleva fram till ljusare tider!!!! smile.gif
cic
Flyttar upp tråden med hopp om att någon kan ge mig råd.. unsure.gif
Christer i Falköping
För att en murgröna skall trivas inne, skall den stå kallt och ljust. Det är ju en växt som i zon1-3 (beroende på sort) fungerar bra i trädgården. Luften inomhus är för varm och torr. Dessutom är det väl mörkt också.
Christer.
cic
Det förklarar ALLT. Det blir tokvarmt periodvis i min lägenhet. Och så står dom lite högt, där det ju är ännu varmare..

Men ljus säger du.. Då blir det svårt.. Låter som om man ska låta bli att ha den innomhus helt enkelt.. unsure.gif sleep.gif

TACK! wub.gif
amaira
Mina klarar sig bra, konstigt nog. Även där det inte är så ljust. Men jag har dem inte över något element, och de får mycket vatten.
Ibland tänker jag att jag ju "dränker" dem, de borde dö av att varaså "sura" - men hos mig så trivs de, så då fortsätter jag "dränka dem" tongue.gif .
Christer i Falköping
Om man har dem på fönsterbrädan ovanför ett element, kan man minska värmen hos dem med ett enkelt knep. Om man ställer krukan på en skiva av något slag(t.ex. kartong), som sticker ut en bra bit runt hela krukan, hindras värmen från elementet och kylan från fönstret kommer då åt växten. Det kan hjälpa en hel del faktiskt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon