Full version: Limebasilika
Hojanna
Hej!

Har just sått limebasilika (Ocimum americanum). Någon som har erfarenheter av den, hur har ni använt den?
Virgo
till kyckling passar den utmärkt
JonasQ
Någon aning om den är mera värmekrävande än den "vanliga" basilikan?
Virgo
Den är väl lika värmekrävande som vanlig basilika, den gillar alltså absolut inte kyla.

Och kyla är mindre än 10-12 plusgrader enligt mina studier.
Zaz
...min gav fin skörd förra sommaren, går utmärkt att frysa in om man så vill! jag använder den gärna med koriander till thai-mat... rolleyes.gif

mvh Zaz
bollkrille
Passar finfint till thai/kinamat och sätter lite sprätt på en vanlig tomatsallad eller pastasallad.

Odlade limeb. förra året och märkte ingen större skillnad i växtsätt om man jämför med vanlig grön, däremot var den betydligt snabbare och kraftigare än min röda som floppade totalt. Det gjorde ju å andra sidan även sommaren så...värme ett måste.

Christian L
jost
Och jag provar basilika med kanellukt och ätliga blommor!
Fredi
CITAT (jost @ 23-02-2005, 22:31)
Och jag provar basilika med kanellukt och ätliga blommor!

Kul! Vad heter den basilikan? Kanelbasilika, eller något fiffigare?
Susanna
Hmmm, jag slängde precis min kanelbasilika. Tyckte den smakade äckligt! Om någon vill ha fröna som jag har kvar så kan jag posta dem. Nu är den ersatt av grekiska basilika!
Fredi
CITAT (Susanna @ 24-02-2005, 16:34)
Hmmm, jag slängde precis min kanelbasilika. Tyckte den smakade äckligt! Om någon vill ha fröna som jag har kvar så kan jag posta dem. Nu är den ersatt av grekiska basilika!

Låter inte värt att testa på kanelen med det betyget.
Susanna
Nej, du har nog rätt. Jag tyckte den var hemsk! tongue.gif
Fredi
Bättre vara på kanelen än att testa den kanelen...

Usch så dåligt, men kunde inte låta bli. blink.gif blink.gif blink.gif
Susanna
rolleyes.gif laugh.gif rolleyes.gif
Hojanna
Min limebasilika har börjat växa riktigt fint. Men det konstiga är att den inte alls doftar lime, jag skulle snarare säga lakrits/anis!! Undrar om dom kan ha lagt fel frö i påsen fastän det stod uttryckligen limebasilika på den. Det finns ju anisbasilika.... huh.gif
Dulcamara
Basilika i sig har ju litet lakrits/kryddnejlikaearom. Konstigt att du inte känner limearomen från limebasilikan, jag har också odlat den och då tyckte jag att lime/citronaromen var mycket framträdande. Men dina plantor är ju väl unga ännu. Ett användningsområde som inte nämnts här, men som jag verkligen rekommenderar är till fisk av alla sorter, särskilt torsk och lax!
noora
Jag gjorde väldigt gott ört-te av limebasilika, citrontimjan och äppelmynta. Den passar säkert bra med andra örter också. Prova dig fram!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon